Mediebyråforeningen har offentliggjort Mediebarometeret for november 2020 og her finner vi svært gledelige tall for radiobransjen.
Tallene for den totale annonseomsetningen er også hyggelige, selv om de fortsatt er i dypt negativt territorium. Etter årets elleve første måneder viste reklameomsetningen via mediebyråene en nedgang på 10,6 prosent. Men, da er det viktig å huske at pr oktober var tallet minus 14,8 prosent.
Samtlige kanaler er akkumulert i minus også etter november måned, sammenlignet med tilsvarende måned i fjor. Radio gjør det relativt bra og har en tilbakegang i forhold til i fjor på kun 2,2 prosent. Etter oktober var nedgangen for radio på 8 %. Dette er akkumulerte tall.
- November ble en meget sterk måned, dog må det nevnes at november i 2019 var en svak måned. Vi håper at desember bekrefter den positive utviklingen og at vi med dette, tross både et annerledes og krevende år, ender på best mulig måte, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Internett holder plassen som den største reklamekanalen, med en andel av den totale reklameomsetningen på 39,3 prosent, mot tradisjonell TVs andel på 36,7 prosent – altså uendret de siste tre månedene.
- Internett er ned med 4,2 prosent etter årets elleve første måneder. Spådommen om at mange, og flere enn noen gang, ville gjøre julehandel på nett har gått i oppfyllelse - og ikke minst har vi hatt Black Week, som forklarer denne positive utviklingen, sier Merete Mandt Larsen.
TV er på minus 8,6 prosent for årets elleve første måneder, mens kanalen pr oktober var 14,3 prosent ned.
- Med en vaksine snart tilgjengelig for det norske folk, er det en positiv holdning å spore i markedet. Annonsører planlegger 2021 og det er en høy aktivitet hos mediebyråene. Jeg er mer optimistisk til avslutningen på året enn jeg var kun for kort tid siden, sier Merete Mandt Larsen
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 7 989 milliarder NOK i årets elleve første måneder, mot 8 837 milliarder NOK i samme periode i fjor.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt