Jula er definitivt over. Det kan man se på PPM-tallene fra Nielsen for uke 3. Det er tydelig hvilken positiv påvirkning rene julekanaler har for lyttingen.
Lyttingen i de tre første ukene er en god del lavere enn den var i ukene før jul. I tillegg kan man se at NRK vinner markedsandeler, mens de kommersielle taper, sammenlignet med før jul.
De siste ukene før jul hadde både Bauer og P4-gruppen stor suksess med henholdvis Juleradioen og Julekanalen. Nå er disse to blitt urelevante og lyttere har funnet tilbake til sine vante kanaler virker det som.
En annen trist trend er at antall lytteminutter også er lavere enn før jul, slik at ratingen også er en god del lavere. Det betyr altså at det både er færre som lytter og de hører på i kortere tid.
Det kan også virke som lyttingen i de første ukene av 2021 er lavere enn i de første ukene av 2020, men her har vi ikke komplette tall.
LYTTERTALL UKE 3, 2021 ( i parentes uke 2 - uke 1 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 60,8 - ( 60,2 - 59,9 )
NRK TOTALT: 41,3 - ( 41,0 - 40,3 )
P4-GRUPPEN: 22,4 - ( 21,4 - 21,6 )
BAUER MEDIA: 12,4 - ( 12,4 - 12,2 )
Enkeltkanaler:
NRK P1: 25,9 - ( 25,5 - 25,3 )
P4: 11,7 - ( 11,1 - 11,4 )
NRK P1+: 6,8 - ( 6,6 - 6,6 )
NRK P2: 6,1 - ( 6,3 - 5,9 )
P5 Hits: 4,4 - ( 4,2 - 3,8 )
NRK P3: 4,2 - ( 4,3 - 4,1 )
Radio Norge: 4,2 - ( 3,8 - 4,1 )
NRK mP3: 3,5 - ( 3,2 - 3,0 )
NB: Utdrag av kanaler
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 67,5 - ( 67,5 - 66,1 )
P4-GRUPPEN: 22,1 - ( 21,3 - 23,4 )
BAUER MEDIA: 10,4 - ( 11,2 - 10,5 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 3: 143 - Uke 2: 149 - Uke 1: 147 - Uke 53: 139 - Uke 52: 139 - Uke 51: 147
Rating (%)
Uke 3: 6.0 - Uke 2: 6,2 - Uke 1: 6,1 - Uke 53: 5,5 - Uke 52: 5,8 - Uke 51: 6,6
SE OGSÅ:
Lyttertall, uke 52, 2020
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|