Det norske underholdningshuset PLAN-B velger Acast som kommersiell partner
for å styrke sitt eksisterende podkasttilbud i det norske markedet.
PLAN-B utvikler og produserer podkaster og TV-konsepter, og er i dag assosiert med mer enn
40 av Norges største profiler. De produserer blant annet flere av landets største kommersielle
podkaster som Jan Thomas og Einar blir venner, Truls & Hellstrøm – Tar munnen full og Åpen
Journal med Katarina og Harald.
2020 var et godt år for Acast med flere annonsører, kreatører og lyttere enn noen gang tidligere.
Til tross for den globale pandemien økte investeringen fra Acasts norske annonsører med hele
226%, og antall nye annonsører økte med 39% i 2020.
I tillegg gjorde Acast Norge flere
betydelige rekrutteringer til sitt team i løpet av året, inkludert ansettelsen av Stine Stangenes Tellefsen som er ansvarlig for innholdsutvikling i det norske markedet. Hun ser på dette
partnerskapet som en betydningsfull signering for både podkastskaperne og bransjen generelt.
Christina Eriksen Fagernes, daglig leder for PLAN-B TV og podkast, sier: - Teamet på
Acast har allerede imponert oss med sitt kreative syn og kunnskap om markedet. Kombinert
med de gode tekniske løsningene deres plattform er kjent for, har vi god tro på at vi sammen vil
øke både lyttertall og annonsesalg. Vi har store forventninger til samarbeidet med Acast, og nå
ser vi frem til å utforske mulighetene videre.
Stine Stangenes-Tellefsen. Foto: Acast
Stine Stangenes-Tellefsen, innholdssjef i Acast Norge, sier: - Den største leksjonen fra 2020
er at det går utrolig raskt å tilpasse seg en ny virkelighet, og vi har klart å skape et positivt
momentum for dette året. Partnerskapet med PLAN-B er et ytterligere bevis på at vår strategi
fungerer. Det styrker vår visjon om at vi vil hjelpe alle podkaster, store og små, med å nå
publikumet de fortjener og få kompensasjon for det harde arbeidet de legger ned.
- I 2021 håper
vi på sterk vekst i Norge, men fremfor alt vil vi fortsette å sette podkast-skaperne først og
innovere bransjen ved å vise hvordan god podkastreklame skal høres ut. Vi har allerede hatt
inspirerende møter med PLAN-B og gleder oss veldig til samarbeidet med den dyktige gjengen.”
Gjennom valget av Acast som partner får PLAN-B tilgang til hele podkastselskapets tilbud – fra
hosting og distribusjon, til unik lytterdata og innsikt. De vil også benytte seg av Acasts
dynamiske annonseringsteknologi når det kommer til sponsoravtaler og annonsering, noe som
gjør det mulig for annonsører å treffe målgruppene i sanntid. I dag har Acast salgsrettigheter til
hele PLAN-B podkastkatalogen, som til sammen genererer nesten 1,5 millioner lyttere per
måned, sier Stangenes Tellefsen.
I dag jobber Acast med flere av de største podkastprodusentene i Norge som Schibsted,
Dagens Næringsliv, Discovery og Klynge, og er vert for flere store podkaster, alt fra Harm og
Hegseth, Aftenpodden og den populære familiepodkasten Foreldrerådet til Treningspodden og
Jeg kan ingenting om vin med Thomas Giertsen og Merete Bø.
I 2020 så Acast en stor tilstrømning av nye podkastskapere til plattformen, og i desember
rapporterte Acast over 250 norske podkaster til den offisielle topplisten, Podtoppen.
Christina Eriksen Fagernes fortsetter: - Alle podkastene våre leverte strålende gjennom et
utfordrende 2020. Nå ser vi frem til 2021, som vil være et investeringsår innenfor podkast for
oss. Vi har styrket avdelingen med flere kreative krefter, og planlegger å lansere mellom fem og
åtte nye podkasttitler i år.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt