- Er det radio? Er det podkast? Slik starter en innsiktskommentar på nettstedet KOM24.no. Det det handler om er Clubhouse, en app som er i ferd med å ta av.
Hva er Clubhouse? Dette er en nylig utviklet app der man kan starte samtaler, delta i eller lytte til andres samtaler i forskjellige rom. Flere podkastere og kringkastere har allerede opprettet egne rom på Clubhouse.
Appen er allerede blitt en snakkis i visse kretser, selv om den ikke en gang er offentlig lansert. Den er bare tilgjengelig på Iphone og du trenger en invitasjon fra en du kjenner for å kunne laste ned appen.
Men, markedet har virkelig tro på Clubhouse, som har økt sin markedsverdi fra 100 millioner dollar i desember 2020 til 1 milliard dollar i januar 2021, ifølge Wikipedia. Rent konkret er det Alpha Exploration Co som er selskapet bak appen.
Den første versjonen ble lansert i april 2020 og i desember hadde Clubhouse 600 000 registrerte brukere. Appen har fått kritikk på grunn av manglende moderering av rom, som fører til anklager om spredning av bl.a. rasisme.
KOM24.no har testet appen og er litt skeptisk. De skriver blant annet: - En rekke kjendiser og kjente innholdsskapere er på plass allerede, så etterspørselen etter invitasjoner har eksplodert....... Det har ... begynt å murre blant influencerne som har blitt hentet inn for å skape innhold på plattformen, over at Clubhouse ennå ikke har funnet en måte de kan få betalt for engasjementet de skaper. Nylig dukket det også opp spekulasjoner om at Clubhouses viktigste teknologipartner har tette bånd til Kina.
Clubhouse er foreløpig ikke tilgjengelig på Android-telefoner og er etter det vi kjenner til ikke mye brukt i Norge foreløpig. Men, det kan altså være en app hvor det blir enkelt å starte en talkradio for egentlig hvem som helst. Kanskje noe vi som jobber i radio bør være oppmerksomme på?
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt