Radiolyttingen ved starten av 2021 er lavere enn den var i samme periode i 2020. Det viser PPM-tallene som Nielsen Media utarbeider. NRK er vinneren, mens de kommersielle taper lyttere sammenlignet med på samme tid i fjor.
I de første seks ukene av 2021 var den totale lyttingen lavere enn i fjor i 5 av ukene. Unntaket var uke 1, som uansett kan betraktes som en uvanlig uke. Eksempler på daglig oppslutning: Uke 6, 2021: 59,8 ( uke 6, 2020: 61,2 ) og uke 4,2021: 61,2 ( uke 4,2020: 62,4 )
Nedgangen er ikke dramatisk, da er det mer interessant at nedgangen utelukkende skyldes at de kommersielle går tilbake. NRK holder seg stabilt og går i noen uker til og med fram. Eksempler på daglig oppslutning NRK: Uke 6, 2021: 40,5 ( uke 6, 2020: 39.9 ) og uke 4, 2021: 40,9 (uke 4, 2020: 41,1 )
P4-gruppen går tydelig tilbake i 2021 sammenlignet med de første ukene av 2020. Eksempler på daglig oppslutning P4-gruppen: Uke 6, 2021: 21,3 ( uke 6, 2020: 23,2 ) og uke 4, 2020: 21,6 ( uke 4, 2020: 24,2 )
Bauer Media har en like tydelig tilbakegang på PPM-tallene. Eksempler på daglig oppslutning Bauer Media: Uke 6, 2021: 13,2 ( uke 6, 2020: 14.8 ) og uke 4, 2021: 13.6 ( uke 4, 2020: 14.8 )
Det er viktig å huske at disse ukene i 2020 var før effektene av korona-pandemien slo inn.
LYTTERTALL UKE 6, 2021 ( i parentes uke 5 - uke 4 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 59,8 - ( 61,2 - 61,2 )
NRK TOTALT: 40,5 - ( 41,1 - 40,9 )
P4-GRUPPEN: 21,3 - ( 21,9 - 21,6 )
BAUER MEDIA: 13,2 - ( 13,6 - 13,6 )
Enkeltkanaler:
NRK P1: 25,0 - ( 26,3 - 26,2 )
P4: 11,2 - ( 11,6 - 11,2 )
NRK P1+: 7.0 - ( 7,1 - 6,9 )
NRK P2: 5,8 - ( 6,1 - 6,0 )
NRK P3: 4,5 - ( 4,3 - 4,0 )
P5 Hits: 4,2 - ( 4,7 - 4,4 )
Radio Norge: 4,3 - ( 3,9 - 4,2 )
NB: Utdrag av kanaler
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 66,4 - ( 67,5 - 67,6 )
P4-GRUPPEN: 21,5 - ( 21,5 - 20,7 )
BAUER MEDIA: 12,1 - ( 11,0 - 11,8 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 6: 145 - Uke 5: 148 - Uke 4: 146 - Uke 3: 143 - Uke 2: 149 - Uke 1: 147
Rating (%)
Uke 6: 6.0 - Uke 5: 6,3 - Uke 4: 6,2 - Uke 3: 6.0 - Uke 2: 6,2 - Uke 1: 6,1
SE OGSÅ:
Lyttertall, uke 3, 2021
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|