Foranledningen til vår henvendelse er at PPM-tallene fra Nielsen Media de siste fire ukene viser at Bauer Medias Radio Rock har ca. 25 % flere lyttere enn rockekanalen til NRK, P13 og ca. 40 % flere lyttere enn rockekanalen til P4-gruppen, P6 Rock. Vi ba Stian Eliassen i Radio Rock fortelle hvordan de har klart det. Her er hans svar i sin helhet:
- Radio Rock består av en gjeng dyktige og erfarne journalister og programledere, som elsker det de driver med og som tar rocken på alvor. Den lidenskapen og fortellergleden de mønstrer hver dag setter lytterne våre stor pris på. Akkurat som de setter pris på hardrocken fra 80-tallet og frem til i dag som utgjør brorparten av musikken på Radio Rock.
Våre egne markedsdata viser også at Radio Rock treffer ekstremt godt og har en svært lojal fanbase - som velger Radio Rock for den musikkblandingen vi presenterer. Og så er det er jo ekstremt hyggelig å se at "Stå Opp" - et morgenshow med 3 gutter som spiller rock og tøyser med nyhetene og hverandre - også hevder seg sterkt og er helt på høyde med de mer mainstream morgenprogrammene i Norge.
Stå opp - Olav Svarstad Haugland, Halvor Johansson og Henrik Bjørnson FOTO: Kenneth Sporsheim, Bauer Media
Stian Eliassen fortsetter: - Vi tar selvsagt musikken på største alvor - og jobber beinhardt med innholdet på radioen hver dag. Samtidig vet vi som har jobbet med radio en stund at utvikling og endring av lyttervaner tar lang tid. Derfor er det ekstra gledelig at Radio Rock har opplevd jevn vekst helt siden lanseringen i 2015, ved å la flere rockefans oppdage oss, aldri kompromisse på formatet og alltid ha lytternes ønsker og behov i fokus.
Radioen har alltid vært "godt selskap". Med sosial distansering, isolasjon, ensomhet - og et mediebilde fullstendig dominert av covid og politikere som har startet valgkampen er dette kanskje enda viktigere for mange akkurat nå? Da kan Radio Rock være et alternativ som leverer hardrock, lave skuldre og en klapp på skuldra.
Suzanne Aabel i Radio Rock-studio - FOTO: Kenneth Sporsheim, Bauer Media
Stian Eliassen fortsetter: Akkurat nå er vi i gang med forberedelsene til 2021-varianten av Radio Rocks Topp 666-liste, der lytterne våre bestemmer rekkefølgen. Gjennom en serie låt-dueller rangeres lytternes favorittlåter i et ELO-system, ikke ulikt det som brukes i sjakkrangering. De siste årene har det blitt gjennomført over 2 millioner dueller for å komme frem til listen, så vi gleder oss veldig til å se hva lytterne våre pusher frem i år! Rett over påske kommer årets liste på luften.
Ellers jobber vi, som alle andre, med å finne vår plass i det digitale audiomarkedet med streaming og podkasts. Det siste året har vi lansert en rekke nye Radio Rock - musikk-kanaler i appen vår, og fått på plass tidsforskjøvet lytting til radio. Og så har podkaster som Stå Opp, Alex Rosên Show og Jernverket har fått selskap av nyskapningene "Gammal Maiden" med Torkil Torsvik og "Guns 'n' Podcast" med Jørn Kaarstad og Erik Ekholt.
Jørn Kaarstad i Radio Rock-studio - FOTO: Kenneth Sporsheim, Bauer Media
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt