NRK har gjort det bedre de siste ukene takket være lytternes interesse for sport. Det kommer fram på PPM-tallene som Nielsen Media offentliggjør.
Kanalen NRK Sport hadde i uke 8 en daglig oppslutning på 3,3 %, noe som er meget bra for en kanal som gjerne ligger på ett-tallet når det ikke er større sportsbegiveheter.
Det kan se ut som det er de kommersielle aktørene som mister lyttere når NRK Sport går fremover. Det er sjelden å se hovedkanalen til P4 nede på 10-tallet, men det er for tidlig å si om dette er en trend som vil vare.
For to uker siden meldte radionytt.no at radiolyttingen i årets seks første uker var merkbart lavere enn i de samme ukene i 2020. Dette gjelder også uke 7, men i uke 8 er lyttingen i år på nøyaktig samme nivå som i fjor.
Sammenligner man uke 8 i år og i fjor så er det enda tydeligere at NRK gjør det bedre i år og de kommersielle har lavere lyttertall, til tross for at NRK Sport faktisk var enda litt høyere i uke i 2020.
Dessverre for alle aktører så går både lyttetiden og ratingen nedover så langt i år, men det kan skyldes at flere velger å se sporten på TV-skjermen i stedet for å høre den på radio.
LYTTERTALL UKE 8, 2021 ( i parentes uke 7 - uke 6 ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 60,3 - (59,2 - 59,8 )
NRK TOTALT: 41,8 - ( 41,5 - 40,5 )
P4-GRUPPEN: 20,9 - ( 20,1 - 21,3 )
BAUER MEDIA: 12,9 - ( 11,7 - 13,2 )
Enkeltkanaler:
NRK P1: 25,8 - ( 26.0 - 25,0 )
P4: 10,7 - ( 10,6 - 11,2 )
NRK P1+: 6,7 - ( 6,6 - 7.0 )
NRK P2: 6,0 - ( 5,9 - 5,8 )
NRK P3: 4,3 - ( 4,5 - 4,5 )
P5 Hits: 4,3 - ( 3,9 - 4,2 )
Radio Norge: 4,0 - ( 3,8 - 4,3 )
NRK mP3: 3,6 - ( 3,3 - 3,0 )
NRK Sport: 3,3 - ( 2,9 - 2,2 )
NB: Utdrag av kanaler
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 68.7 - ( 68,7 - 66,4 )
P4-GRUPPEN: 21,0 - ( 20,2 - 21,5 )
BAUER MEDIA: 10,3 - ( 11.0 - 12,1 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 8: 141 - Uke 7: 139 - Uke 6: 145 - Uke 5: 148 - Uke 4: 146 - Uke 3: 143
Rating (%)
Uke 8: 5,9 . Uke 7: 5,7 - Uke 6: 6.0 - Uke 5: 6,3 - Uke 4: 6,2 - Uke 3: 6.0
SE OGSÅ:
Lyttertall, uke 6, 2021
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|