På Mediebarometeret for februar har Radio forsvunnet som egen kategori og inn kommer kategorien "Lyd". Dette henger sammen med at podkast har fått større betydning:
- Vi endret teksten fra "Radio" til "lyd", for å skille på radioreklame og podcast, forteller Merete Mandt Larsen, som er daglig leder i Mediebyråforeningen, som utarbeider Mediebarometeret.
- Vi ønsker nå å følge utviklingen også til podcast. Dette er noe alle mediebyråene som rapporterer tallene enige om. Noen tall kan endre seg noe, men man må se utviklingen over tid, sier Mandt Larsen til radionytt.no.
Det er to nye reklamekategorier i Mediebarometeret for 2021. Det er kategorien influencer marketing hvor det ble omsatt for 2,6 millioner NOK og podkast med en omsetning på 3,3 MNOK i årets to første måneder.
Podkast er ingen stor kategori, men likevel er omsetningen av lydreklame større i de to første månedene i år enn radioreklame var de to første månedene i fjor. Det må tas forbehold om at de to tallene ikke kan sammenlignes direkte.
Det ble omsatt 56 millioner kroner i lydreklame i januar og februar i år, ifølge Mediebarometeret. I den samme perioden i fjor ble det solgt radioreklame for 54 millioner kroner.
For den totale annonseomsetningen er det negative tall. For all reklame formidlet via mediebyråene er det snakk om en tilbakegang på 7,3 % i årets to første måneder, sammenlignet med de to første månedene i fjor.
- Det er negativ utvikling også i starten på 2021, men ikke mer enn at det er muligheter for å hente seg inn igjen. Det er røde tall, men ingen krisetall, mener Merete Mandt Larsen.
Når det gjelder de største reklamebærerne, så kan internett vise til en oppgang totalt på 2,3 prosent i januar og februar i år sammenlignet med samme periode i fjor. Av de etablerte internett-kanalene, økte sosiale medier mest med 26 prosent. Video økte med 1,4 prosent.
TV hadde en nedgang på 5,4 prosent i årets to første måneder. Dermed står internett med en markedsandel av reklameomsetningen på 41,4 prosent, mens tradisjonell TV landet i så måte på 37,4. Det betyr at internett fortsetter å vinne andeler, mens TV taper andeler.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt