Spesielle begivenheter forandrer nordmenns lyttervaner. Det ser vi nå flere eksempler på, på PPM-tallene fra Nielsen. Før jul var det tydelig at de rene julekanalene trakk lyttere fra hovedkanalene og særlig NRK mistet oppslutning. Nå ser vi litt av det motsatte.
De siste ukene har det vært sportsbegivenheter som har trukket lyttere til NRK Sport. Kanalen var i uke 9 like stor som Radio Norge og nesten like stor som NRK P3. Men, i uke 10, som er de siste offisielle tallene, er NRK Sport nede på mer normale 2,2 % igjen.
Dermed går NRK P1, P1+ og P4 opp igjen på lyttertallene, så det virker som det er disse kanalene sportsfolket lytter til når det ikke er noe spesiellt som skjer på idrettsfronten. En annen pussig vri er at den totale lyttingen også går opp i uke 10. Kan det være at noen velger TV i sports-uker?
Radiolyttingen går dessverre ned på alle fronter, dersom vi sammenligner med samme uke i fjor. I uke 10, 2020 var radiolyttingen på 62,5 %, i år er den på 60,8. Ukene foran følger samme trend. Det er P4-gruppen som relativt sett har tapt flest lyttere fra i fjor, men vi må også huske på at pandemien slo inn omtrent på denne tiden i 2020.
LYTTERTALL UKE 10, 2021 ( i parentes uke 9 - uke ), daglig oppslutning i %:
RADIO TOTALT: 60,8 - ( 60,2 - 60,3 )
NRK TOTALT: 41,4 - ( 41,8 - 41,8 )
P4-GRUPPEN: 21,5 - ( 21,1 - 20,9 )
BAUER MEDIA: 12,7 - ( 13,3 - 12,9 )
Enkeltkanaler:
NRK P1: 25,4 - ( 24,4 - 25,8 )
P4: 11,5 - ( 11,0 - 10,7 )
NRK P1+: 6,7 - ( 6,3 - 6,7 )
NRK P2: 6,4 - (6,5 - 6,0 )
NRK P3: 4,5 - ( 4,6 - 4,3 )
Radio Norge: 4,2 - ( 4,4 - 4,0 )
P5 Hits: 4,0 - ( 4,0 - 4,3 )
NRK mP3: 3,7 - ( 3,8 - 3,6 )
NRK Alltid Nyheter: 3,1 - ( 3,0 - 2,9 )
NRK Sport: 2,2 - ( 4,4 - 3,3 )
NB: Utdrag av kanaler, alle som ikke er med har mindre enn 4,0 % oppslutning
Markedsandeler: ( andel i % )
NRK TOTALT: 67,7 - ( 67,3 - 68.7 )
P4-GRUPPEN: 22,1 - ( 21,2 - 21,0 )
BAUER MEDIA: 10,2 - ( 11, 5 - 10,3 )
Lytteminutter blant lyttere (min)
Uke 10: 146 - Uke 9: 137 - Uke 8: 141 - Uke 7: 139 - Uke 6: 145 - Uke 5: 148
Rating (%)
Uke 10: 6,1 - Uke 9: 5,7 - Uke 8: 5,9 . Uke 7: 5,7 - Uke 6: 6.0 - Uke 5: 6,3 -
SE OGSÅ:
Lyttertall, uke 8, 2021
Si din mening på vår: Facebook-side
Kilde: Nielsen Media Research
|
|