Acast lanserer nå Acast+, et verktøy for abonnementsløsninger som vil fungere ved lytting i de fleste åpne plattformer for lytting som Apple Podcasts og Google Podcasts. I en pressemelding skriver Acast at de gjør dette for å støtte podcastkreatører.
Med Acast+ kan podcasterne tilby annonsefritt innhold, eksklusivt innhold, tidlig tilgang og mye mer til sine betalende abonnenter, som fortsatt kan lytte via plattformen de allerede bruker. - Dette er en del av Acast sin misjon om å gi alle kreatører, store som små, kreativ frihet og flere måter å nå sine lyttere, samt tjene penger på innholdet sitt, skriver Acast.
I nåværende beta-versjon har flere lanseringspartnere sett en økning av inntjening per måned på over 20% i testperioden ved å kunne tilby Acast+ til sine lyttere. Partnere som til nå har testet verktøyet inkluderer den britiske podcasten Talking Politics og den svenske podcasten Somna Med Henrik, samt flere globale podcastere.
Henrik Ståhl, fra podcasten Somna Med Henrik, sier: - Når Acast+ først ble presentert for meg takket jeg ja til å teste det med en gang. Forutenom muligheten til å øke inntjeningen, så gir det meg også mulighet til å komme nærmere lyttere mine ved å kunne gi dem eksklusivt innhold.”
-Jeg har hatt muligheten til å tilpasse innholdet mitt basert på lytternes ønsker og behov, noe som virkelig har stor verdi. Til nå har dette vært en måte å generere inntjening på, samt gi følgerne mer av det de vil ha, sier Ståhl.
Catherine Carr, produsenten for podcasten Talking Politics sier: - “Talking Politics” ble opprinnelig sett på som en ressurs i utdannelse - en måte å prøve å forstå verden på gjennom en lett tilgjengelig og forståelig podcast. Det er fantastisk å vite at det er så mange studenter og lærere som hører på. I de siste årene har vi bygget et veldig engasjert og lojalt publikum og nylig passerte vi 20 millioner lyttinger.
- Vi antok at våre lyttere som valgte Acast+ gjorde dette i all hovedsak for å slippe annonser, men vi fant ut at flere av våre lyttere var ute etter å finne måter å kunne støtte podcasten vår på, noe som er utrolig motiverende.
- For oss har dette verktøyet vært avgjørende, da det muliggjør at enda flere lyttere kan få tilgang til kunnskap gratis. Vår andre podcast, History of Ideas, er nemlig en annonsefri podcast som ikke har inntjening, men som krever ressurser å produsere. Med Acast+ og støtten fra våre lyttere, kan vi spre denne verdifulle kunnskapsbanken videre til flere folks ører - noe som har blitt enda viktigere under lockdown.”
Johan Billgren, medgründer av Acast, sier: - Vi utvikler podcastbransjen sammen med - og for - kreatørene. Vi tror på at kreatørene skal få rettferdig lønn for det de skaper og det er viktig for oss at de selv eier relasjonen til lytterne sine, på den måten som passer dem og podcasten deres best.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt