07.07.2021 - Kyrre Dahl
Jim Receveur - Foto: Bauer Media
Bauer Media Norge melder om økte inntekter og økte lyttertall i 2020. - Takket være en tydelig satsing rettet mot radio, on-demand-lytting og podkaster, nådde bedriften for aller første gang 2 millioner ukentlige lyttere. Radio har styrket verdien for både lyttere og annonsører, og snuoperasjonen som ble gjennomført av selskapet førte til et positivt årsresultat med en inntektsøkning på 5,6 prosent til 163 465 550 kr, opplyser selskapet i en pressemelding.
Bauer Media Norge står bak flere av de mest populære radiokanalene, programmene og podkastene i landet, og i løpet av det siste året har selskapet også investert i nye, nettbaserte radiostasjoner og en egen podkastplattform. I dag driver Bauer Media ni nasjonale DAB-kanaler og 26 nettbaserte stasjoner, og står bak ledende multimediemerkevarer som Radio Norge, Radio Rock, Radio Vinyl, Kiss, P24-7 Mix, Topp 40, Norsk Pop og Radio1, i tillegg til plattformer som Podplay og Radio Play.
Bauer Media Norge økte i fjor driftsresultatet med 40 millioner kroner fra 2019. Da var driftsunderskuddet på 27.3 millioner kroner. - Bakgrunnen for økningen i resultatet er effektiviseringsprosesser gjennomført i 2019, kombinert med en inntektsøkning. Til sammen førte det til et sterkt årsresultat, til tross for den vanskelige situasjonen som oppsto i andre kvartal, da pandemien påvirket annonsemarkedet, står det i pressemeldingen.
– Disse resultatene er et tydelig bevis på kraften i radiomediet, som styrket verdien i fjor og leverte viktige nyheter, informasjon og tilhørighet for både lyttere og annonsører gjennom pandemien, sier administrerende direktør i Bauer Media Norge, Jim Receveur.
– 2020 var også et år med mye fremgang, da bedriften lanserte over 15 nye, nettbaserte kanaler med musikk i sjangre som country, jazz og klassisk, og rock- og 80-talls-forlengelser av folkekjære merkevarer som Radio Norge og Radio Rock. I tillegg til nettkanalene lanserte vi en ny podkastplattform som et ledd i utviklingen fra radioverdenen til et utvidet lydunivers, fortsetter han.
– Vi har fått en god start på 2021, med vekst blant kunder som tiltrekkes av de fleksible og effektive annonseløsningene vi tilbyr gjennom en sterk og populær radioportefølje, en stadig voksende portefølje av ettertraktede podkaster, og en sterk satsing på digital lyd, sier Receveur.