13.05.22 - Kyrre Dahl
Illustrasjon - Foto: Pixabay.
2021 var et særdeles hyggelig år for lydreklame, som nå er både radio og podkast. I fjor var økningen i omsetning på hele 31 % sammenlignet med året før, viste Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen. Det ferskeste barometeret viser at fremgangen fortsetter.
Radio øker omsetningen med 21 millioner, og sammen med podkast utgjør de en vekst på 18,1 % fra samme periode i fjor. Podkast alene styrker seg med 10,4 %, og til stross for at dette fortsatt utgjør en liten kanal, er det en kanal i stabilt positiv utvikling, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding.
I årets første måneder er det omsatt lydreklame for 146,6 millioner kroner mot 124,6 millioner på samme tid i fjor. Dette er omsetning via mediebyråene og selskapenes direktesalg kommer i tillegg.
Lyd øker mer enn gjennomsnittet. Det er omsatt reklame via mediebyråene for nesten 3,3 milliarder kroner, som er en oppgang på 11 %, tilsvarende 327 millioner, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
-Vi legger bak oss et tertial som viser at reklamemarkedet er tilbake på 2019-nivå. Isolert i april har vi en oppgang på 20 % mot samme måned i fjor, godt drevet av digitale medier, TV og utendørs. Men også online video og lydmedier har styrket seg kraftig mot 2021, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Kino-salene stod i stor grad tomme på samme tid i 2021 så veksten mot fjoråret er formidabel, med hele 325,5 %. Det ble omsatt kinoreklame for nesten 41 millioner i årets første tertial, som er en vekst på over 31 millioner mot 2021.
- Det er samlet sett et veldig sterkt mediemarked. Det, på toppen at TV er utsolgt lang tid i forveien, gjør at kanaler som utendørs og lydmedier også får kraftig vekst, og dette bildet vil vi også se utover høsten, sier Jarle Thalberg i GroupM, i en pressemelding.
Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto inrykket medieomsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.