Radionytt.no: 07.06.2022 - Kyrre Dahl
Spotify er store på strømmetjenester i Norge
Polaris Nordic Digital Music Survey 2022 er gjennomført av Yougov på vegne av Tono og Tonos søsterorganisasjoner i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Undersøkelsen måler musikkbruk og vaner i de nordiske landene, melder digi.no.
Strømmetjenester for musikk er utbredt i alle fire land, men nordmenn er mest villige til å betale for bruken. Mens 60 % mellom 18 og 65 år oppgir at de har et betalingsabonnement, oppgir 50 % av svenskene og danskene det samme. I Finland er det bare 35 % som betaler for en strømmetjeneste.
– Man blir selvsagt, som norsk, glad for at det er vi som har størst betalingsvilje for musikkstrømming i Norden. Det sier kommunikasjonsdirektør i Tono, Willy Martinsen. - Trenden er dessuten positiv: Stadig flere betaler for lyttingen, betalingsviljen er størst blant de unge, og stadig færre bruker kun gratistjenester, sier han i en pressemelding.
Nå skal det legges til at rettighetsorganisasjoner som Tono får mer betalt for strømming gjennom abonnement enn i gratisversjonene: – Strømmetjenester gir i snitt gjerne 1–4 øre i avregning per avspilling, og for den åpne, reklamefinansierte tjenesten til Youtube er det en del lavere enn dette igjen, skriver Martinsen i en e-post til Digi.no.
Men, radio er fortsatt viktig for å oppdage ny musikk. 20 prosent av respondentene oppgir radio som den viktigste kilden for å oppdage ny musikk. Ingen annen enkelt tjeneste er større over 18 år. Men de mellom 12 og 17 år får i større grad kjennskap til ny musikk gjennom TikTok. 30 % av denne aldersgruppen oppgir TikTok som der de sist hørte en ny låt.
Les hele saken på digi.no