Podkast-reklame mest effektivt

23.06.22 - Kyrre Dahl

Å annonsere i podkaster og andre digitale medier gir bedre resultater enn alle andre medier, viser en studie fra OMD

Illustrasjon - Foto: Pixabay.

Radiobransjen kan ha en gyllen mulighet til å tjene penger, hvis man skal tro en studie gjennomført av mediebyrået OMD for Spotify og Acast, som radionytt.se refererer til.

De har undersøkt investeringene for 37 annonsører som har brukt 2 milliarder Skr i perioden 2019 til 2021. Konklusjonen er at podkast og andre digitale medier gir bedre resultat enn alle andre medier. Også lineær radio kommer godt ut i studien.

OMD har klart å finne et tall på hvor mye annonsørenes omsetning økte i forhold til annonseinvesteringer i forskjellige medier. Studien viser et gjennomsnitt på 2,5.

Digital lyd var aller mest effektivt med en score på 4,0. Det betyr at hver krone man investerer gir fire kroner tilbake. Tre andre medier kom også over snittet på 2,5, det var online video (3,2); sosiale medier (3,1) og tradisjonell radio (3,1). Kino var mediet som ga lavest effektivitet.

- Denne studien gir oss som mediekjøpere et tydelig tilbakemelding på at podkast-annonsering er ekstremt effektivt. Det sier Jesper Cederäng, business development director på OMD, ifølge radionytt.se.

- Med denne studie beviser vi ikke bare at annonsering i podkast gir god avkastning, men også at podkast står i en særstilling sammenlignet med andre medier og burde være en selvsagt del av en enhver medieplanlegging. Det sier Gustaf Helleday, Nordic insight manager på Acast.

Les mer om dette på: Radionytt.se Ekstern lenke

  • Mer om: Økonomi - Marked

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse