Radionytt.no: 29.06.2022 - Kyrre Dahl
Illustrasjon. Foto: Pixabay
Bare 20 % av de spurte i årets undersøkelse svarer at radio er plattformen der de fant en ny låt de likte. Det er ned fra 30 % i 2020 og 36 % i 2015.
Dette kommer fram i undersøkelsen Polaris Nordic Digital Music Survey 2022. TONO står bak undersøkelsen, sammen med sine kolleger i Danmark og Finland og analyseselskapet YouGov.
– Trenden er veldig klar. For nordmenn generelt ser radio ut til å få mindre betydning som en kanal for å oppdage ny musikk, sier kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen i TONO til nettstedet Kontekst.
Det er store forskjeller i alder. Blant de over 50 år er det 36 % som sier at de oppdager ny musikk på radioen. For de mellom 18 og 29 år er det bare 6 % som sier det samme.
– Radio har alltid vært viktig som en kanal for å nå ut til publikum. …. Vi ser også at mange lokalradioer er flinke til å løfte frem lokal musikk. Det at radio ikke står like sterkt lenger byr på noen utfordringer, sier Martinsen.
Musikksjef i NRK, Mats Borch Bugge, har også undersøkelser som bekrefter den samme trenden, men han er ikke sikker på om det er hele sannheten:
– I slike undersøkelser svarer folk ofte det som høres mest fremoverlent ut. Radio er et eldre medium, sier Bugge til Kontekst.
– Jeg er mer bekymret for om unge mennesker vil lytte til radio i fremtiden enn hvor de oppdager ny musikk, sier han.
Et annet poeng er for unge er det ikke nødvendigvis lenger så viktig at musikken de oppdager er ny.
Også publisert på lokalradio.no