Radionytt.no: 07.08.2022 - Kyrre Dahl
Hilde Apneseth. Foto: Radio Metro
Det er i en kommentar publisert i bransjetidsskriftet Kampanje at adm. dir i Metro Sounds ( Radio Metro ) påpeker noe de fleste nok kan nikke gjenkjennende til. Nemlig at radiobransjen er mannsdominert.
– I årevis deltok jeg på medieseminarer og hørte paneldebatter som var så mannsdominerte at det føles uvirkelig å tenke på i dag. Den årlige lederdebatten på Radiodager tok kaka, skriver Apneseth i sitt innlegg, der også lokalradioene får sitt pass påskrevet:
– I mars deltok jeg på årskonferansen til Norsk Lokalradioforbund. Konferansen samler det som kan krype og gå i lokalradiobransjen. Selv om antall kvinnelige deltagere har vært stigende de siste årene, er det fortsatt slik at 70-80 prosent av de tilstedeværende er menn. En påtagelig andel er godt over middagshøyden, heter det i Kampanje.
Men, Metro-sjefen er på ingen måte pessimist på kvinners vegne og forteller at det er nye tider på gang. Apnesth opplevde nemlig det stikk motsatte på sommerfesten til Podimo, der kvinneandelen var godt over femti prosent.
– Hvis festen til Podimo er noe å gå etter, så består podkastbransjen av en gjeng med kule unge kvinner som er både produsenter, programledere, kommersielle ledere, og administrerende direktører, skriver hun i sin kommentar.
Apneseth mener det er skandaløst at bare to kvinner har vunnet hedersprisen på Prix Radio som for første gang ble delt ut i 2003 Gerd Johansen i 2004, og Agnes Moxnes i 2020.
– Jeg innrømmer å ha vært skikkelig provosert og følt meg motløs over mannsdominansen i radiobransjen, og derfor er det så utrolig kult å se at unge kvinner tar en stor og naturlig plass i podkastbransjen, heter det på Kampanje.
Les hele kommentaren på: Kampanje.com Ekstern lenke