De kommersielle er større enn BBC

08.08.2022 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl

Ferske tall fra Storbritannia viser at de lytterne brukte mer tid på de kommersielle radiokanalene enn på BBC. Noe slikt har ikke skjedd siden 90-tallet.


Logo

BBC Radio samlet hadde en markedsandel på 48,1 % i 2. kvartal, viser tall fra Rajar. Det betyr at de kommersielle kanalene samlet hadde en markedsandel på 51,9 %. Vi må tilbake til 1999 for å finne like dårlige tall for den britiske statskanalen.

- Kommersiell radio i Storbritannia har hatt en enorm utvikling det siste tiåret, sier Howard Bareham, i radiobyrået Trisonic. Han sier til The Guardian at de kommersielle aktørene har brukt mye ressurser på bedre programmering og mer markedsføring, inkludert nye kanaler.

De tre store aktørene i britisk radio er Global med stasjoner som Heart og Capital; Wireless Group med stasjoner som Virgin Radio og Talksport; og velkjente Bauer Media med stasjoner som Kiss og Magic.

Alle de kommersielle aktørene har hatt mulighet til å satse på nye produkter, mens BBC hele tiden har måttet spare penger og har mistet mange av sine stjerner til de kommersielle konkurrentene, går det fram av artikkelen i The Guardian.

De kommersielle kanalene er også større enn BBC målt i oppslutning. Rajar bruker ukentlig oppslutning som sin referanse. Her har BBC totalt 32,9 millioner lyttere, mens de kommersielle samlet tiltrekker seg 36,2 millioner lyttere ukentlig.

  • Mer om: Utenriks - Arkiv

  • Følg oss:     -  RSS:

    Annonse