Radionytt.no - 01.10.2022 - Kyrre Dahl
Foto: NRK
Prix Italia er en av de eldste og mest prestisjetunge kringkastingsprisene i verden. Prix Italia ble arrangert for første gang i 1948 av daværende Radio Italiana, nå RAI, men da kun for radio. I 1958 kom tv-produksjoner med i konkurransen, opplyser Wikipedia. NRK har vunnet priser flere ganger.
«803» vant den gjeve prisen i hard konkurranse med land og kringkastere fra hele verden, blant annet BBC, Sveriges Radio og ARTE France. Lyddramaet er regissert og skrevet av Robert Næss.
– Vi er veldig stolte over dette! Det er stor stas at «803» har vunnet en så ettertraktet og gjev pris. Det viser at NRK Lyddrama lager innhold i verdensklasse, sier Marianne Furevold-Boland, dramasjef i NRK.
Fortellingen, som er en del av grøsserserien «Revnen» i NRK Radio, er en historie om studenten Emma. Hun flytter inn i studenthybel 803, men den nye tilværelsen blir noe helt annet enn hun hadde forestilt seg.
Leder for Lyddrama i NRK, Gunhild Nymoen, og produsent Ingrid Torjesen tok stolte imot prisen under seremonien i Bari i Italia fredag kveld.
– Det er fantastisk gøy å vinne denne prisen. Jeg er glad for at juryen trekker frem det gode teamarbeidet som står bak denne produksjonen. Produsent, manus, regi, lyddesigner og skuespillerne har æren for dette, sier Nymoen.
“803” brilliantly exploits an intensely radiophonic dramatic structure which is frightening, thrilling and challenging. It uses subtle, realistic sounds to create a compressed and claustrophobic soundscape which - convincingly, terrifyingly - takes the listener along on Emma’s journey.
Horror is a tricky genre, and loneliness is a tricky subject for audio fiction. “803” makes it look easy, transfixing the listener. It treads a delicate line – deftly - between the supernatural and the psychological, and speaks powerfully of a generation which has experienced more isolation than most.
An outstanding script and intelligent direction draw sympathetic, authentic performances from an excellent cast. «803» is perfectly paced to allow space for sound, to create a truly radiophonic story.