Mørke skyer i horisonten

13.10.22 - Kyrre Dahl

På Mediebarometeret for september er det en økning i annonse-omsetningen for lydmedier. Bakgrunnen for økningen er litt overraskende og fremtiden er usikker.

Illustrasjon - Foto: Pixabay.

Det er omsatt lydmedier for 346 millioner hittil i år, som er en vekst på 6,5 % fra i fjor. Det kommer fram i Mediebarometeret som Mediebyråforeningen offentliggjør hver måned.

Radio driver veksten alene med en økning i omsetningen på 21 millioner. Podkast ligger stabilt med fjoråret og viser ikke tegn til omsetningsutvikling.

Mediebarometeret viser at reklamemarkedet faller med 6,6 % isolert i september, som betyr en reduksjon i reklameomsetning i underkant av 61 millioner mot fjoråret.

Hittil i år er det omsatt reklame via mediebyråene for 7,179 milliarder som er en positiv vekst på 193 millioner mot 2021. Det betyr at vi hittil i år opplever en moderat vekst på 2,8 %.

-August var en sterk reklamemåned, men nå opplever vi en utflating i september. Akkumulert på året har vi fortsatt vekst, men dette skyldes også en sterk inngang på året. Vi følger utviklingen på annonsørsiden tett fremover, sier daglig leder i Mediebyråforeningen Kristin Brimi i en pressemelding.

Digitale medier utgjør en andel på 42,5 % reklameomsetningen, mens omsetningen i kroner holder seg på linje med fjoråret. Det er omsatt for rett i overkant av 3 milliarder på digitale medier, hvor søk og online video (OLV) bidrar med sterkest vekst.

TV-omsetningen faller med 35 millioner mot 2021. Dette er en nedgang på 1,4 %, fra 2,475 millioner til 2,439 millioner, og TV’s andel av reklameomsetningen er nå 34 %.

Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto innrykket omsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.

  • Mer om: Økonomi - Marked

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse