07.12.2022 - Kyrre Dahl
Eirin Skarstein i Juleradioen. Foto: Bauer Media
På PPM-tallene for november fra Nielsen kunne vi se en solid fremgang for kanalen P24-7 Kos, som gikk fra en daglig oppslutning på 0,7 % i oktober til 2,1 % i november. Nå viser det seg at dette er lyttertallene for Juleradioen.
– Ja, Kos / Juleradioen har hatt en veldig fin utvikling, og november har vært rekordhøyt. Det forteller programdirektør Kristoffer Vangen i Bauer Media. - Kanalen leverer faktisk sine beste tall noen gang, sier han.
Det er særlig mange lyttere den siste uka i november. Da gikk P24-7 Kos/Juleradioen opp fra 1,8 % i uke 46 til 3,1 % daglig oppslutning i uke 47. - Desember har også startet bra, så det blir spennende å se hvordan året ender P24-7 Juleradioen, sier Vangen til radionytt.no.
Juleradioen har de siste årene blitt relansert allerede 3 måneder før Julaften. Noen synes kanskje det er veldig tidlig, men det er noen som vil høre julemusikk allerede da:
– Vi har startet jule-sesongen veldig tidlig i mange år nå, og selv om 24 september er i tidligste laget for de fleste ser det ut til flere og flere legger merke til -og setter pris på Juleradioens dedikasjon til julen og julemusikken, sier Vangen.
Fremgangen for Juleradioen var en sterkt medvirkende årsak til at Bauer Media samlet gikk fram på lyttertallene for november. NRK og P4-gruppen var mer stabile sammenlignet med oktober, men den totale radiolyttingen gikk dermed noe fram på PPM-målingen.
Konkurrenten fra P4-gruppen lanseres tradisjonelt seinere på høsten og har generelt alltid hatt høyere lyttertall enn Juleradioen til Bauer, men forskjellen mellom de to er liten i uke 47. P7 Klem ( Julekanalen ) hadde en oppslutning på 3,6 % den siste uka i november, ifølge Nielsen.