Radio skal nå måles med wearables

Radionytt.no: 26.01.2023 - Kyrre Dahl

Nielsen lanserer et nyutviklet mediemeter for å måle radiolyttingen. Norge blir det første landet utenfor USA til å ta i bruk teknologien.


Portable People Meter (PPM) Wearables. Foto: Nielsen

På oppdrag fra NRK, P4-gruppen (Viaplay Group) og Bauer Media har Nielsen oppgradert den offisielle målingen av radiolytting i Norge. Blant de nye elementene er implementering av Nielsens Portable People Meter (PPM) Wearables i lytterpanelet. Norge blir med dette det første markedet utenfor USA hvor denne måleteknologien tas i bruk i en offisiell mediebruksmåling.

Nielsen har målt radiolytting i Norge siden 2019, basert på 2000 rapporterende panelmedlemmer, og ble i fjor tildelt kontrakt for en ny periode. Måling med bakgrunn i ny avtale trådte i kraft fra januar 2023, og har til hensikt å gi en enda mer nøyaktig representasjon av nordmenns lyttevaner, går det fram av en pressemelding.

Nielsens nye bærbare måleteknologi blir nå, for første gang utenfor USA, brukt som grunnlag for de offisielle lyttertallene for nasjonal radio i Norge. Innfasingen av Nielsens PPM Wearables startet som planlagt 1. januar 2023, og vil gradvis erstatte dagens PPM-meter. En fullstendig utskifting skal være gjennomført innen utgangen av 2024.

PPM Wearables er Nielsens nyutviklede bærbare mediemeter. Mediemeteret er basert på dagens PPM-teknologi, men har fått et moderne og mer brukervennlig design. Omfattende tester gjennomført både i Norge og USA, viser at det nye mediemeteret oppleves både mer tiltalende og enklere å bruke for panelmedlemmene. Implementeringen av Nielsens PPM Wearables forventes å ha gunstig effekt på bruk av mediemeteret.

Med bakgrunn i at stadig flere nordmenn lytter til radio med hodetelefoner, har Nielsen utviklet en skreddersydd maskinlæringsmodell for daglig estimering og inkludering av radiolytting med hodetelefoner i den nye radiomålingen. Dette gjør at målingen av total dekning for radio nå er enda mer representativ for faktisk lytteratferd i befolkningen.

- For å sikre en solid radiovaluta for det svært ambisiøse norske markedet, er det avgjørende å fortsette å utvikle nye metoder og teknologi for å holde tritt med de stadig endringene i folks mediebruk. Samarbeidet med Nielsen og implementeringen av de nye PPM Wearables er et eksempel på nettopp dette, og vil resultere i en bedre radiomåling i Norge, kommenterer Analysesjef i P4-gruppen og leder av Styringsgruppen for Radioundersøkelsen i Norge, Åse Marit Linberg.

Ragnhild Herlofsen, leder for Nielsen i Norge, sier: - Radio er en viktig mediekanal i Norge, og har noen av de mest innovative og fremtidsrettede kringkasterne i verden. Hos Nielsen jobber vi alltid for å identifisere måter å forbedre mediebruksmålingene på, og de nye elementene vi nå har fått på plass i Norge vil sikre at vi fortsetter å levere en state-of-the-art radiomåling i Norge.

  • Mer om: Diverse - alle saker
  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse