Radionytt.no: 27.01.2023 - Kyrre Dahl
Foto: Pixabay
Acast, verdens største uavhengige podcastselskap, presenterer i dag en solid podcastrapport. Den nordiske rapporten er laget for innholdsskapere, annonsører og podcastfans og undersøker atferd, statistikk og de siste trendene innen podcastverden. Den inneholder også innsikt om hvordan annonsører og innholdsskapere kan nå sin målgruppe på en engasjerende måte. Rapporten er basert på en omfattende undersøkelse der Acast har inkludert data fra Sverige, Norge og Danmark.
Podcast-markedet viser til ekstrem vekst og er for tiden et av de raskest voksende reklamemediene. Ifølge IRM vokste det norske podcastmarkedet med 5 % i 2022 og forventes å vokse med ytterligere 16 % i 2023. Rapporten viser også fortsatt sterk vekst for Acast, som i løpet av tredje kvartal kunne rapportere at de når har 88 000 podcaster i sitt nettverk - en økning på 151 % sammenlignet med samme periode året før. Selskapet melder også at de året før har samarbeidet med 445 unike annonsører i Norden og at lyttingen til podcaster innen Acast Nordics utgjorde 450 millioner i løpet av året, noe som tilsvarer en økning på 13 % sammenlignet med samme periode i 2021 .
Johanna Turner, nordisk salgsdirektør i Acast: «For første gang noensinne har vi laget en ren nordisk podcastrapport, hvor vi gjennom en solid undersøkelse har funnet ut hva våre nordiske lyttere egentlig ønsker. Vi håper at denne rapporten vil vise vei for hvordan du som innholdsskaper lager godt innhold og hvordan du som annonsør skaper interessant og engasjerende podcastreklame – noe våre nordiske lyttere liker. Med den størrelsen og rekkevidden vi har, er det ekstra gøy å kunne utdanne både podcastskapere og annonsører om hva lytterne ser etter, spesielt når vi ser hvor store forskjeller det er på tvers av Norden.»
I rapporten oppgir 64 % av nordiske lyttere at de har fått nye perspektiver av å lytte til podcaster. Over halvparten oppgir at de har lært mer om andre kulturer og nær halvparten oppgir at de opplever mer mangfold innenfor podcast sammenlignet med andre typer medier. Rapporten slår også fast at mer enn halvparten av ukentlige lyttere i Sverige har blitt mer interessert i sosiale spørsmål og hele 40 % oppgir at de faktisk har endret politisk oppfatning etter å ha hørt på podcaster.
Rapporten viser også at podcaster spiller en viktig rolle i sosiale sammenhenger, der halvparten av lytterne synes at favorittpodcasten deres sier mye om en person og hele 49 % mener at de blir mer positivt innstilt til folk som liker de samme podcastene som dem selv. 55 % snakker med andre om innhold de har hørt i podcaster og hele 48 % hører på podcaster for å ha noe å snakke om i sosiale sammenhenger.
Gustaf Helleday, Nordic Insights Manager, Acast: «Ettersom podcaster fortsatt er et relativt ungt medium, har vi i Acast lagt ned mye arbeid i å bevise effekten i kanalen. Vi gjennomførte nylig en økonometrisk studie på det svenske markedet som viser at podcast-annonsering gir over seks ganger investeringen (ROAS) i langsiktig salg, som var den høyeste av alle medietyper. Med podkastrapporten ønsker vi å sette disse resultatene inn i en større sammenheng og spre kunnskap om podkastmediet og hvordan vi best kan utnytte det – både fra et skaper- og annonsørperspektiv.»
Podkastrapporten inneholder også data fra internasjonale studier som viser at lyttere følger mer med når de hører på podcast sammenlignet med andre medier. 64 % av lytterne oppgir at de konsentrerer seg når de hører på podcaster sammenlignet med 49 % av musikklytterne og 44 % av radiolytterne. Rapporten viser også at 42 % av lytterne setter pris på reklame i podcaster, mot 27 % i radio.