03.02.2023 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl
Foto: Pixabay
Den ukentlige oppslutningen for all radio i Storbritannia er totalt på 89 %. Det kommer fram av lyttertallene for 4. kvartal 2022 som nylig er offentliggjort av RAJAR. Det utgjør 50 millioner mennesker.
Kommersiell radio er samlet større enn statskringkasteren BBC. Hver uke hører 33 millioner mennesker på BBC og 38,1 millioner hører på en kommersiell radiokanal, ifølge Radio Today.
Global er den største kommersielle aktøren og opplever rekordartet lytting med 26,3 millioner ukentlig. Bauer setter også ny lytterrekord med 21,6 millioner i siste kvartal.
Interessant nok har Global alle de tre største merkevarene: Heart, Captial og Smooth, men Bauer leder an på digital lytting og har nå mer enn 75 % av sin lytting på digitale plattformer, melder Radio Today.
RAJAR har også målt lyttingen på smarthøytalere som må sies å være betydelig i Storbritannia. I fjerde kvartal har smarthøytalerne en markedsandel totalt på 14 % og den har 24 % av all online radiolytting.
Den totale digitale lyttingen, altså på smarthøytalere, online og DAB, er nå på 67 % i Storbritannia.
De største stasjonene i London var i fjerde kvartal 2022: 1. Heart 1,8 m ( millioner lyttere ukentlig ), 2 Capital 1,6 m, 3. LBC 1,4 m, 4 Magic 1,3 m og Greatest Hits Radio 937k. Legger man til BBC så er både BBC Radio 4 og BBC Radio 2 større enn Heart