Podkast snart like lønnsomt som radio

27.03.23 - Kyrre Dahl

Omsetningen av reklame på podkaster i USA er snart like stor som på lineær radio, fikk vi høre under Radiodays Europe 2023.

Slide presentert av Sarah van Mosel. Foto: Kyrre Dahl

Den store internasjonale konferansen Radiodays Europe er i gang i Praha. En av dagens første sesjoner var med Sarah van Mosel fra iHeart Radio som kunne fortelle at podkast er i ferd med å ta helt av i USA.

Omsetningen av reklame i podkaster i USA i 2022 var på over 2 milliarder dollar og er spådd til øke kraftig og passere 4 milliarder dollar i 2024 eller 2025. Det er dermed ikke lenge før podkastreklame er større enn reklame på lineær radio.

Podkast vokste særlig mye under pandemien og nå er det 120 millioner amerikanere som hører på podkast minst en gang i måneden. 31 % av befolkningen hører på ukentlig og det meste av lyttingen foregår i hjemmet eller med hodetelefoner.

En interessant detalj som van Mosel dro fram var at podkast har rykte på seg for å være dyrt, men effektivt. Dermed oppnår man høy CPM ( kostnad pr. lytter ). Faktisk er CPM for podkast i USA ikke så veldig langt unna CPM på Super Bowl, som er en stor begivenhet i USA. Se bildet over.

Det har vært en diskusjon i USA om man bør distribuere podkast på så mange plattformer som mulig eller om man bør satse eksklusivt på en plattform. Van Mosel argumenterte for åpenhet, blant annet fordi abonnementsløsninger ikke har vært noen stor suksess.

En annen grunn til å få så bredt som mulig er annonse-markedet, som jo betaler mer jo mer lyttere man har. Siden Apple podcasts har 60 % til 70 % av markedet vil man miste mange lyttere og dermed reklameinntekter dersom man går ekslusiv.

Det er en vesentlig forskjell mellom den norske og den amerikanske podkastbransjen og det er hvordan reklamen presenteres. Et flertall av annonsene leses opp "direkte" av programleder og dette er uvanlig i Norge og vil i de fleste tilfeller heller ikke være lovlig. Men, det er uten tvil den mest effektive annonsetypen.

Trender man nå ser i USA er at grensene mellom influenserannonsering og podkastannonsering er i ferd med å viskes ut. En influenser kan selvsagt drive med podkast, men de kan i tillegg også sette opp kameraer og legge videoen ut på Yotube for på den måten å doble sin potensielle omsetning, nevnte van Mosel.

  • Mer om: Konferanser

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse