27.04.2023 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl
Det kommer gode nyheter for lydbransjen fra flere hold om dagen. I Norge har vi flere ganger hørt at omsetningen av lydreklame øker mens det totale reklamemarkedet synker. Den samme utviklingen ser vi i Sverige
Formidlingen av radioreklame i Sverige steg med 12,6 % i mars til 51,1 millioner kronor. Det viser Mediebyråbarometern fra Sveriges Mediebyråer. Totalt sank reklamemarkedet i Sverige med 2,1 prosent. Men, også fra Danmark kommer det postive nyheter.
Reklame i danske podkaster hadde nemlig den største relative økningen av alle kategorier i 2022, med en omsetningsøkning på hele 84 %, ifølge IRM. Kategorien er dog fortsatt liten i omfang, med en total omsetning på 45 millioner Dkr, ifølge Mediawatch.
Spotify melder at annonseringen på deres podkaster økte med rundt 20 % i fjor. En økning som i all hovedsak skyldes lytting på egne og eksklusive podkaster, melder radionytt.se. Spotify har forøvrig også økt antallet totale brukere med 22 prosent i 2022.