23.05.23 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl
Joachim Førsund. Foto: Tor Erik Schrøder, Norsk Lokalradioforbund
Radiodager 2023 skjer som vanlig på Meet Ullevål i Oslo og datoene i år er torsdag 19. oktober og fredag 19. oktober. Enkelte poster på fagprogrammet er på plass og lokalradioene har hatt litt innflytelse på de første navnene som er hentet inn. Både Marte Ingul og Joachim Førsund var på årets lokalradiokonferanse på Hamar, men de er helt sikkert verdt å høre en gang til.
Joachim Førsund har tatt podkastsjangeren med storm. Han har vunnet en rekke priser under Prix Radio, og er en av de beste historiefortellerne i sjangeren. Nå kommer han til Radiodager for å dele sine beste tips!
Førsund hadde ikke radioerfaring, men en bakgrunn som featurejournalist og romanforfatter, da han tok steget inn i podkastens verden. Steget kan likevel sies å ha vært veldig vellykket! Siden 2018 har Førsund vunnet hele fem podkast-priser under Prix Radio og i 2022 fikk han fortellerprisen for podkastserien «Balladen om Håkon Banken».
I sesjonen «Lyden av en historie – fra idé til ferdig produkt» gir Joachim Førsund deg nye verktøy, ideer og innsikt om hvordan du kan skape en podkast som er verdt å lytte til. Han deler sine kunnskaper om research og metode, intervjusettinger, dramaturgi og ellers nyttige erfaringer han har gjort seg gjennom de siste årenes suksess.
Joachim Førsund er foreløpig satt på Radiodager torsdag 19. oktober kl 15.15
Hvem henvender du deg til når du prater på radio og hva vet du om medievanene til de du ønsker å nå? Dette er viktig spørsmål som tas opp i det spennende foredraget til Marte Ingul som er konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia.
På få år har konkurransen om folks tid, tillit og betalingsvilje blitt global, og stadig tøffere. Også lokalt. Samtidig øker forskjellene både i og mellom generasjoners medievaner. Dermed blir utfordringene for medienes unike rolle i folks liv, og for demokratiet større.
Endringene i medievaner presenteres ofte gjennom grafer, tall og rapporter. I det sosiale eksperimentet “Kampen om folks tid” får vi et annerledes innblikk i noen av disse endringene.
Se for deg en som vokste opp med papiravis, svarthvitt-TV og radioen som et stort møbel i stua. Og så se for deg en av dagens unge, som har «hele verden» tilgjengelig i lomma. A-media har gjennomført et spennende sosialt eksperiment om generasjoner og mediebruk.
Fem personer, født i hver sin tid, deler sine medievaner og virkelighet. Uten at de er klar over det må de bryte sine medievaner og “bytte liv” med hverandre. Resultatet gir et verdifullt øyeblikksbilde av hvorfor og hvordan ulike personer fra ulike generasjoner kan oppleve, og lever med disse endringene på ulikt vis.
I dette foredraget viser Marte Ingul deg noen tankevekkende situasjoner fra eksperimentet. Hun ser også nærmere på hvordan mediene kan tilnærme seg forskjellig publikum på forskjellige måter for å stå sterkere i kampen om folks tid.
– Marte Inguls foredrag var et av de mest popuære på Norsk Lokalradioforbunds landskonferanse tidligere i år, og et foredrag jeg virkelig anbefaler å få med seg, sier Pål Lomeland, styreleder i Radiodager.
Marte Ingul er foreløpig på programmet på Radiodager fredag 20. oktober kl. 10.15
Vil du være med på årets Radiodager er det fortsatt noen early bird-billetter igjen, altså inngang til redusert pris.
BILLETTSALGET ER NÅ ÅPNET PÅ: RADIODAGER.NO
Norsk Podkastforening er tatt opp som medlem i Foreningen Radiodager, som nå består av Norsk Lokalradioforbund, P4-gruppen, Bauer Media, Norsk Podkastforening og NRK.
Som vanlig består Radiodager av en fagdel og Prix Radio på fredag kveld. Prix Radio er en årlig prisutdeling og bransjefest for alle som jobber med radio og podkast i Norge.
Norges offiselle lydpriser verdsetter de beste radio- og podkastproduksjonene i året som gikk. Det deles ut priser i over 20 forskjellige kategorier.