Acast med nytt tilbud til mediehus

Radionytt.no: 22.06.2023 - Kyrre Dahl

Acast introduserer Acast+ Access, en teknologi som gjør at selskaper med egen abonnementstjeneste kan inkludere podkast i sine tilbud


Ross Adams. Foto: Acast

— Acast, verdens ledende markedsplass for podkaster, lanserer den nye teknologien Acast+ Access, som gir alle bedrifter med eksisterende abonnementsløsninger muligheten til å inkludere eksklusivt podkastinnhold bak egen betalingsmur, samtidig som du beholder eierskapet til egne abonnentbase. Det kommer fram i en pressemelding.

Ny forskning viser at det finnes lukrative muligheter for å integrere podkast som del av sin eksisterende abonnementsløsning. I følge en ny amerikansk undersøkelse fra Acast er over en fjerdedel av forbrukerne (27 %) mer tilbøyelige til å bli abonnenter hvis de også får tilgang til podkaster som del av abonnementet, og over en femtedel av forbrukerne (21 %) er villige til å betale mer for abonnementet hvis de får tilgang til ekstra podkastinnhold.

Med lanseringen av Acast+ Access kan selskaper med et eksisterende abonnementstilbud – inkludert utgivere, medieselskaper, strømmetjenester og mange flere – integrere podkastinnhold i den eksisterende betalingsmuren for abonnenter.

Ross Adams, adm. dir. hos Acast, sier: «Acast+ Access er banebrytende for bedrifter som ønsker å øke abonnementsinntektene ved å gjøre tilbudet enda mer attraktivt for forbrukerne. I takt med at flere og flere målgrupper er på jakt etter podkastinnhold av høy kvalitet, gjør vår teknologi det mulig for at leverandørene på en enkel måte kan dekke denne etterspørselen og skape en enda bedre relasjon med kundene. For bedrifter som ikke allerede har inkludert podkaster som en del av abonnementsstrategien, er dette en av de enkleste måtene å raskt tiltrekke seg nye abonnenter på.»

Yasmin Bassi, Senior Product Manager hos Acast, sier: «Med Acast+ Access gir Acast utgivere og andre bedrifter den kraftigste, sentraliserte løsningen for å dekke podkastbehovet – der de kan administrere reklame, distribusjon og abonnementer sømløst i én enkelt, brukervennlig plattform. Acast+ Access er ikke bare gunstig for utgivere, men også for publikum, som enkelt kan bli abonnenter og umiddelbart få tilgang til eksklusivt podkastinnhold i appen de helst vil bruke.»

Acast+ Access gjør det mulig for bedrifter å oppgradere det eksisterende abonnementstilbudet med en rekke ulike fordeler, som reklamefri lytting, eksklusivt innhold bak betalingsmur, lengre episoder, hele serier, tilpassede introer og outroer, arkivert innhold, tidlig tilgang og mye mer. Abonnentene kan deretter få tilgang til disse fordelene i foretrukket podkast-app eller på den lytteplattformen de måtte ønske, inkludert Apple Podcasts, Google Podcasts, Overcast, Pocket Casts samt andre plattformer som støtter private RSS-strømmer.

Bedrifter som bruker Acast+ Access, vil fortsette å administrere sin egen abonnentbase og har full kontroll over den nye startsiden, strømmen og brukeropplevelsen – noe som forenkler prosessen for abonnentene. Denne skalerbare løsningen tilbyr også viktige analyse- og rapporteringsverktøy som vil gi bedriften viktig innsikt i hvordan podkastene gjør det.

Acast+ Access benyttes i dag av selskap som blant annet SVOD- og innholdsplattformen History Hit, grunnlagt av historikeren Dan Snow, som lanserer eksklusivt innhold i sommer.

Steve Lanham — Head of Podcasts hos History Hit sier: «History Hit har alltid jobbet med å gjøre historien mer tilgjengelig i den digitale tidsalderen, og podkaster spiller en viktig rolle i dette arbeidet.

Gjennom Acast+ Access kan vi gi lytterne mer av det innholdet de elsker, og tilby ekstra tilgang til fascinerende historier og intervjuer fra verdens fremste historikere og eksperter.»

Acast+ Access er basert på en tidligere utgave av selskapets teknologi med samme navn («Acast Access»). Denne er bygget om for å kunne tilby kundene enda flere fordeler med podkast – som reklamefri lytting, tidlig tilgang til innhold og tilgang til bedre analyser – utviklet gjennom Acast+-teknologien. Acast mottar en sum for hver private podkaststrøm som aktiveres av kundens betalende abonnenter.

Acast+ Access er tilgjengelig nå. Bedrifter som er interessert i teknologien, kan finne ut mer og registrere seg på https://go.acast.com/access.

  • Mer om: Diverse - alle saker
  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse