Sverige: Radio ble sommerens vinner

17.08.2023 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl

Annonsemarkedet i Sverige viser den samme trenden som i Norge. Omsetningen av radioreklame øker mens andre mediekategorier faller.


Foto: Pixabay

Radioreklame formidlet gjennom mediebyråene i Sverige økte med 11,5 % i juni og juli i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser tall fra det svenske Mediebyråbarometern.

Totalt ble det formidlet radioreklame for 95,3 millioner kronor i de to månedene og det er det høyeste omsetningen for radio i disse månedene noensinne, melder radionytt.se.

Men, mens radio og online video går oppover ser det mye dårligere ut for andre mediekategorier. Totalt krympet reklamemarkedet i Sverige med 5,5 prosent i den aktuelle perioden.

- Medieinvesteringarna fortsatte att backa under sommaren, detta för nionde månaden i rad. Några mediekategorier ökade dock under sommaren och förutom onlinevideo blev radio sommarens vinnare i kampen om annonspengarna” sier Benjamin Holmfred, som er styreleder i Sveriges Mediebyråer, iføgle radionytt.se.

For årets sju første måneder samlet har radioreklame økt med 5,9 % mens det totale reklamemarkedet har sunket med 5,4 %. Bare utendørs reklame har en mer positiv utvikling enn radio, med 8 % økning.

  • Mer om: Utenriks - Arkiv

  • Følg oss:     -  RSS:

    Annonse