Utsolgt TV-reklame løftet radio

14.09.23 - Kyrre Dahl

Lyd har fått veldig drahjelp av et utsolgt TV-marked i 2021-22. Det mener mediedirektør om bakgrunnen for at radio og podkast gjør det bedre enn andre reklame-kategorier.

Illustrasjon - Foto: Pixabay.

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklamemarkedet, etter årets første åtte måneder, har en samlet nedgang på 5 %. Sammenlignet med fjoråret er medieomsetningen som går via mediebyråene redusert med 314 millioner hittil i år.

- Vi forventer mindre fall ut året enn vi har sett så langt i år. Vi er nok nede i en bunn nå, sier Jarle Thalberg, Mediedirektør i GroupM Nexus i en pressemelding fra Mediebyråforeningen.

- De månedene vi nå går inn i er svært sterke annonsemåneder og det er å forvente sterke tall også denne høsten. Vi skal allikevel være svært fornøyd om vi klarer å være omtrent på samme nivå som i fjor ut året, understreker Thalberg.

Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på i underkant av 45 millioner fra fjoråret. Det er en oppgang på 15 %. Radio har en oppgang på 13,2 % og podkast viser til positiv vekst på nærmere 42,4 %, og i underkant av 8 millioner kroner.

- Der vi ser vekst og god fart er lyd, kino og utendørs. Før pandemien var jo kino utsolgt i lang tid i fremover, og selv med vekst er vi ikke helt tilbake dit. Det er fremdeles muligheter for å komme på kinoskjermen. Utendørs er en kanal som går veldig bra og som har utvidet sitt varelager betydelig med alle digitale muligheter. Vi ser stor etterspørsel etter utendørs fra annonsørene og vi har også begynt å kjøpe utendørs programmatisk slik at en kan se utendørs på tvers av andre digitale flater. Det er fremdeles små volum her, men her vil det komme sterk vekst i 2024, sier Thalberg.

- Lyd fikk veldig drahjelp av et utsolgt TV-marked i 2021-22 og har klart å beholde mange av de kundene som da testet ut radio. Radiolyttingen er jo stabil og ikke preget av den samme tilbakegangen som en har sett på lineær tv seing, sier Thalberg.

TV-omsetningen har en tilbakegang på 9,5 % og er redusert med nærmere 203 millioner sammenlignet med samme periode i 2022.

- Mediemarkedet er veldig tregt for tiden. Det største signalet om et tregt marked er at det er stor kapasitet hos TV kanalene for tiden, og vi har fått kraftige overleveranser på våre TV kampanjer. Det er jo en god ting for annonsørene, men et tydelig signal på et tregt annonsemarked, fortsetter Thalberg.

Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto innrykket omsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.

  • Mer om: Økonomi - Marked

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse