P4 fyller 30 år, stor fest på Lillehammer

14.09.2023 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl

Fredag 15. september er det 30 år siden P4 gikk på lufta for første gang. Jubileet skal feires der det hele startet, på Lillehammer og ordfører Ingunn Trosholmen blir med på festen.


P4-gjengen klar for feiring. Foto: P4

I forbindelse med jubileet går det live-sendinger fra lillehammerkontoret gjennom hele dagen. Først ut er P4s Radiofrokost med Michael Andreassen, Samantha Skogrand og Bjørn Faarlund.

Deretter blir det sendinger som «P6 Rocker arbeidsdagen» med Silje Stang, LarsenLIVE med Øystein Røe Larsen og Midt i Trafikken med Ole Morten Føreland.

Kl. 12.45 ønskes Lillehammers ordfører Ingunn Trosholmen velkommen til P4s lokaler i Storgata av P4-sjef Kenneth Andresen, og alle ansatte vil da være til stede. Det er snakk om rundt 100 ansatte.

Da P4 gikk på lufta for første gang 15. september 1993 kl. 06.00 var det nyhetsoppleser Kenneth Andresen som kunne ønske lytterne velkommen til landets første kommersielle riksdekkende radiokanal.

I dag er Andresen sjef for både P4 og de sju andre radiokanalene i P4-gruppen, og han var aldri i tvil om at jubileet måtte feries i byen som er en så stor del av P4s identiteten.

- Lillehammers betydning for P4 kan ikke undervurderes, og helt siden oppstarten har noen av våre viktigste kompetansemiljøer vært her i byen, sier Andresen.

Han har selv mange gode minner fra Lillehammer, og gleder seg til å skape nye minner nå som rundt 100 ansatte skal feire jubileet nettopp her.

- Mange av oss er så heldige at vi har hatt lillehammerkontoret som arbeidsplass. Jeg bodde selv her i over fem år da vi startet P4 og føler en sterk tilknytning til byen. Det at vi fortsatt er her etter 30 år sier en hel del om hvor viktig Lillehammer er for oss og hvor mye byen betyr for P4, sier P4-sjefen

P4-gruppen består i dag av åtte radiokanaler (P4, P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country og NRJ), og har totalt rundt 2,5 millioner ukentlige lyttere. P4 er landets klart største kommersielle radiokanal, og på gruppenivå har de åtte kanalene til sammen en kommersiell markedsandel på 66%.

P4s populære morgensending «P4s Radiofrokost» er landets største kommersielle morgensending med over 700 000 ukentlige lyttere. P4-gruppen har i tillegg morgensendinger på så godt som samtlige av sine øvrige kanaler, nemlig «Frokostshowet på P5 Hits», «Morgenshowet på NRJ» og «God Morgen med Ellen og Kjetil» på P6, P7, P8 og P10.

Til sammen er det over 1,2 millioner, eller 25% av befolkningen over 10 år, som ukentlig hører på disse kanalene mellom kl. 06.00-10.00 på hverdager.

  • Mer om: P4-gruppen

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse