P3 har vært superviktig for NRK

Radionytt.no - 03.10.2023 - Kyrre Dahl

- Det er ingen tvil om at NRK P3 har vært superviktig for NRK og for medielandskapet i Norge. Det sier redaksjonssjef Ida Jevne.


Foto: NRK

I går, 2. oktober, var det 30 år siden NRK P3 gikk på lufta og dette ble markert både på lufta og internt. Dagen har blitt markert med kake og taler og ballonger i begge byer (P3 holder til både i Trondheim og Oslo), og så blir det en liten fest på et senere tidspunkt.


Foto: Kirsti Hovden Bloom / NRK

- Det føles fantastisk å få være med å feire NRK P3s bursdag. Vi som jobber med kanalen i dag står på skuldrene til utrolig mye flinke folk, som har laga veldig mange gode programmer og funnet på utrolig mye sprøtt, rart og skikkelig bra gjennom 30 år, og i dag unner vi oss å mimre litt, samtidig som vi like mye feirer de som ER P3 i dag. Det er de som har stafettpinnen nå og skal forme P3 med det de har å by på. Det sier redaksjonsjef for podkast og radio, Ida Jevne.

- Det er ingen tvil om at NRK P3 har vært superviktig for NRK og for medielandskapet i Norge gjennom disse årene. P3 har gjort en jobb vi er utrolig stolt av for norsk musikk. Blant annet har vår plattform for uetablerte artister og band, Urørt, oppdaga og løfta mange av de norske artistene som er store i Norge i dag, sier Jevne til radionytt.no.

Les også: NRK P3 fyller 30 år, holder koken

- Mange av de virkelig store stemmene i norsk medielandskap har starta i P3, og vært med på å forme kanalen og merkevaren gjennom sine år hos oss, sier redaksjonssjefen.


Foto: Kirsti Hovden Bloom / NRK

NRK P3 har blitt mye mer enn en radiokanal og driver også med podkaster, TV-serier, eventer og mye mer. Men kanalen har alltid fokus mot de unge:

- For NRK tror jeg P3 har vært viktig som den litt ustyrlige, grensesprengende ungen i flokken, som alltid har gitt NRK litt hodebry, sier Jevne.

Les også: En institusjon i norsk underholdning


Foto: Kirsti Hovden Bloom / NRK

NRK P3 er blitt 30 år, men har som radiokanal, merkevare og innholdsprodusent alltid klart å fornye seg og det skal man fortsette med, ifølge redaksjonssjefen: - Vi har et betydelig oppdrag i NRKs strategi som handler om å være relevant for enhver nye generasjon, og vi skal begeistre med innhold som ingen andre lager, sier Jevne. Hun kan ikke tenke seg en NRK-historie uten P3:

- Hva hadde skjedd hvis ikke valget var blitt tatt tidlig på 90-tallet om å rendyrke det unge fokuset og lage innhold og programledere som snakka helt direkte til ungdomsmålgruppa? Jeg kan ikke tenke meg at noen NRK-sjefer helt på toppen egentlig har angra, selv om det nok har vært enkelttilfeller der de kunne ønske de slapp å forholde seg til P3s stadige sprell, hehe.

  • Flere nyheter om: NRK Radio
  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse