Annonse

Kunstig intelligens utvikler seg raskt

RADIONYTT.NO - 30.10.23 - KOMMENTAR

Det skjer nå veldig spennende ting for radiobransjen. Bruken av kunstig intelligens utvikler seg lynraskt, er inntrykket vi sitter igjen med etter årets Radiodager. Kommentar ved Kyrre Dahl, redaktør av radionytt.no.

Kyrre Dahl - Foto: Privat

Kunstig intelligens er det alle snakker om nå, også i radiobransjen i Norge. Det er allerede mange som har begynt å ta i bruk KI, om enn bare som en prøveordning foreløpig. Noen er redde for jobbene sine, mens andre er mer opptatt av mulighetene denne teknologien gir. Begge deler er forståelig.

Jeg er grunnleggende positiv til denne nye teknologien, men må innrømme at jeg et par ganger under Radiodager tenkte tanken: "roboter kan overta jobben min i løpet av sekunder". Jeg blir ikke overrasket om det var mange andre som tenkte det samme. Og skal man tro flere foredragsholdere kommer det også til skje, kanskje fortere enn man aner.

Men, bildet er jo ikke så mørkt, for noen må jo uansett jobbe med å styre KI. Jeg hørte flere ganger setningen: "folk kommer ikke til å bli erstattet av KI, men de kommer til å bli erstattet av folk som jobber med KI". Dette er nok en grei oppsummering, de som behersker kunstig intelligens kommer i nær fremtid til å ha en stor fordel.

Radiodagers største KI-optimist var Aslak Skretting, styreleder i Norsk lokalradioforbund, som mente at KI kunne gi lokalradioene en mulighet til å tjene mer penger og faktisk sånn sett øke bemanningen. Dette kom sikkert som et lite sjokk for de mange som tror at KI vil føre til færre ansatte. Skrettings forklaring var både kreativ og god, han mente at bruk av KI kunne forbedre produktet så mye at man kunne øke inntektene.

Og jeg tror faktisk dette er mulig å få til, når man tenker på at mange lokalradioer i dag har så lav bemanning at det er ikke noe mer å hente på stillingskutt. Da er det verre i de stasjoner der programledere bare sier "hvilken låt de har spilt, god kveld og nå kommer" - som har vært en mye brukt presentasjonsform utenom primetime. Det er nok bare å innse at snart kan de syntetiske stemmene og KI gjøre dette bedre enn mennesker.

KI i radiobransjen vil nok i første omgang være mest aktuelt på bakrommet, altså for bruk i research, til manus-utvikling og til å gjøre de kjedelige oppgavene som tar lang tid for et menneske sammenlignet med sekunder for en datamaskin. Forhåpentligvis vil radiostasjonene bruke dette til å frigjøre ressurser slik at kreative medarbeidere kan lage mer eller bedre radio. Det var mye som tydet på det når radiolederne diskuterte dette temaet.

Under Radiodager kom det også fram andre måter å bruke KI på, blant annet ved målrettet reklame. Man har jo sett det på websider, men nå er det mulig å gjøre dette enda mer på mikro-nivå, altså snakke til en lytter av gangen og for eksempel tilpasse annonsene til tid, sted og vær, i real time. Her er jeg litt mer skeptisk, jeg ser absolutt mulighetene men det jeg har sett på websider har ikke imponert meg. Jeg får f.eks opp masse reklame for et hotell jeg allerede har bestilt rom på, noe som irriterer mer enn imponerer.

Ellers er det fascinerende å se hvordan radiobransjen forandrer seg. Nå er podkast blitt så viktig at Radiodager vurderer å skifte navn. Søsterkonferansen i Danmark heter allerede Audiodays. Det er også tydelig et generasjonsskifte på gang, ser man fem år tilbake i tid var andelen av deltagere over 40 år langt større enn den er nå. Det betyr at det kommer unge mennesker inn i bransjen og det må i første rekke tilskrives podkast. Lineær radio er på vei til å bli et tilleggsprodukt.

  • Kommentaren er skrevet av Kyrre Dahl, redaktør av radionytt.no

  • Her finner du flere: Kommentarer

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse