15.12.23 - Kyrre Dahl
Illustrasjon - Foto: Pixabay.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklamemarkedet, når det gjenstår én måned av 2023, er redusert med over 500 millioner sammenlignet med fjoråret.
– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer er redusert med 5,8%, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på nærmere 63 millioner fra fjoråret. Det er en oppgang på 14,6 %. Radio har en oppgang på 12,9 % og utgjør over 51 millioner. Podkast viser til positiv vekst på 39,7 %, og over 11 millioner kroner, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding. I oktober var det snakk om en økning på 13,8 % for lydreklame.
Utendørsreklame har også vekst sammenlignet med samme periode i fjor, og har en omsetningsøkning på over 41 millioner kroner. Det betyr en oppgang på 6,8 %.
Kino legger bak seg en positiv utvikling akkumulert i 2023, med en samlet vekst på 7,4 %, som tilsvarer en økning på over 9 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.
TV-omsetningen har en tilbakegang på 9 % og er redusert med nærmere 280 millioner sammenlignet med samme periode i 2022.
– I en ellers «svart» november så er det hyggelig å se at noen kanaler vokser kraftig. Lydmediene fortsetter den imponerende veksten i 2023, og podcast legger på seg med nesten 40%, selv om de totale investeringene i kanalen fremdeles er små. Det sier André Thorse, som er leder for media og partner i Atyp
– Vi har gått fra en situasjon de siste par årene, hvor TV var utsolgt for reklameplass måneder i forveien, til nå i 2023 at det har vært kapasitet mer eller mindre gjennom året. Jeg er rimelig sikker på at TV’s kraftige prisvekst de siste årene, sammen med jevn, svak seertallsutviklingen tilsier mindre investeringer i kanalen når annonsørene må spare penger, sier Thorsen.
Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto innrykket omsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.