15.01.24 - Kyrre Dahl
Illustrasjon - Foto: Pixabay.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklamemarkedet er redusert med i underkant av 470 millioner i 2023. – Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer er redusert med 4,8%, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på nærmere 74 millioner fra 2022. Det er en oppgang på 16,3 %. Radio har en oppgang på 14,1 % og utgjør omtrent 60 millioner. Podkast viser til positiv vekst på 46,2 %, og 14 millioner kroner.
Utendørsreklame har også vekst sammenlignet med 2022, og har en omsetningsøkning på over 52 millioner kroner. Det betyr en oppgang på 7,9 %.
– De to store vinnerne, strengt tatt for tredje år på rad, er Radio/Lyd og Utendørs. Begge medietyper går mot strømmen og opplever omsetning på all-time-high nivå i Norge. Det sier Direktør for forhandlinger og investeringer i Omnicom Media Group, Jonas Buskop.
- Hoveddriver bak dette er annonsørers søken etter bred dekning i en tidsperiode hvor fragmenteringen av video og satsning på brukerbetaling innenfor dette har regjert. Kino har også positive tall, men er strengt tatt rett i overkant av hvor de befant seg i 2018/2019, forklarer Buskop i en pressemelding fra Mediebyråforeningen.
Digitale medier går tilbake med 5 %, som er en reduksjon i medieomsetning på over 212 millioner. Det er display, søk og sosiale medier som da samlet står for en nedgang på over 226 millioner. Søk og sosiale medier har en tilbakegang på henholdsvis 8,8 % og 7,5 %.
TV-omsetningen har en tilbakegang på 7,4 % og er redusert med nærmere 239 millioner sammenlignet med 2022.
Printmedier og DM fortsetter den negative trenden og omsetningen via disse kanalene er redusert med i underkant av 177 millioner fra i fjor, hvor DM står for en nedgang på nærmere 98 millioner (-17,5 %).
Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto innrykket omsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.