Radionytt.no: 17.06.24 - Kyrre Dahl
Annonsemarkedet opplever en liten nedgang etter mai, men radio og podkast går fortsatt oppover. Det viser Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.
Illustrasjon - Foto: Pixabay.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en liten nedgang etter årets fem første måneder. Det kommer fram i en pressemelding.
– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer har en akkumulert nedgang på 1,2 % sammenlignet med samme periode i fjor. Det utgjør en nedgang på nærmere 50 millioner kroner, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på nærmere 37 millioner sammenlignet med samme periode i 2023. Det er en oppgang på 17,1 %.
Radio har en oppgang 11,8 %, og det utgjør litt over 23 millioner. Podkast viser fortsatt god vekst fra samme periode i fjor, nærmere bestemt på 83,8 %. Denne mediekategorien har en økning på over 13 millioner kroner.
TV-omsetningen viser en tilbakegang på 5,5 % etter fem måneder, og det vil si en nedgang på 76 millioner kroner. André Thorsen er leder for media og partner i Atyp, og han kommenterer tallene slik:
– Mai var en fantastisk bra værmåned og mange fridager gjør noe med TV-seingen. Vi håper riktignok dette tar seg opp med forestående store begivenheter fremover, som EM i fotball og OL. Digital video tar heldigvis andeler, og demmer litt opp for fallet i lineær-TV. Kanalene ser dermed ut til å få betalt for sin satsning på annonsefinansierte strømmeplattformer.
Når det gjelder printmedier og DM fortsetter den negative trenden. Omsetningen via disse kanalene er redusert med over 56 millioner fra samme periode i fjor, hvor DM står for en nedgang på over 31 millioner (ned 15,6 %).
Utendørsreklame viser en økning på 7,7 %. Dette er en økning på nærmere 22 millioner kroner fra samme periode i fjor. Kino viser en økning på 12,3 %, noe som betyr omtrent 8 millioner kroner.
Digitale medier samlet er på nivå med fjoråret, med en fremgang på 0,3 % akkumulert sett. Dette er en økning på i overkant 4 millioner kroner fra samme periode i fjor. Sosiale medier har en økning på over 18 millioner, og video en økning på litt over 26 millioner. Influencer marketing kan vise til en økning på omtrent 2 millioner kroner. Mediegruppene med nedgang er display (- 4,1 %) og søk (- 5,4 %).
Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto innrykket omsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.