Radionytt.no: 20.08.24 - Kyrre Dahl
Det sier annonse-ekspert etter at Mediebarometeret nok en gang viser solid økning for lydreklame. Både radio og podkast vokser i annonsemarkedet.
Illustrasjon - Foto: Pixabay.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser samme omsetningsnivå som fjoråret etter årets syv første måneder. Det kommer fram i en pressemelding.
– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer har en liten oppgang på 0,2 % sammenlignet med samme periode i fjor. Det utgjør en økning på nærmere 11 millioner kroner, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Forhandlingsdirektør for GroupM Nexus, Jarle Thalberg, sier dette om omsetningen hittil i år:
– Annonsemarkedet startet svakt som vi forventet med en nedgang i første kvartal på hele 5,4 %. Juli var en sterk måned for mediene drevet både av fotball-EM og OL. Det betyr at vi for første gang i år har en vekst akkumulert, sier Thalberg.
Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på over 36 millioner sammenlignet med samme periode i 2023. Det er en oppgang på 12,2 %. Radio har en oppgang 7,5 %, og det utgjør nærmere 21 millioner. Podkast viser fortsatt god vekst fra samme periode i fjor med en økning på 70,4 %. Denne mediekategorien øker med nærmere av 16 millioner kroner.
– Lydmediene har gjort det veldig bra de siste årene, og også i år er det kraftig vekst. Podcast vokser kraftig, selv om det fremdeles er små tall. Radio er jo en av de tradisjonelle mediekanalene som virker å klare seg bra. Mange kunder har funnet ut at radio gir god effekt, og radio er jo en kanal som ikke har tapt så mye daglig dekning sammenlignet med f.eks. TV, sier Thalberg.
TV har en nedgang på 1,7 %, som utgjør nærmere 29 millioner kroner. Printmedier og DM er redusert med over 79 millioner kroner fra samme periode i fjor, hvor dagspresse står for en nedgang på 17,7 % (28 millioner) og DM står for en nedgang på 15,9 % som er i overkant av 43 millioner kroner.
– TV hadde en veldig god juli-måned, men en oppgang på hele 12,2 %. Dette skyldes at vi har hatt både fotball-EM på TV 2 og OL hos Warner Bros Discovery. Det gjør at TV nå kun er ned 1,7 % etter å ha vært ned hele 8,8 % etter Q1. TV står fortsatt sterkt hos annonsørene, men det er en stor utfordring for TV-husene med stadig synkende TV-seing og overgang til strømmetjenester, sier Thalberg.