September 2024: Lydreklame opp over 17 prosent

Radionytt.no: 23.10.24 - Kyrre Dahl

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en oppgang på 3,9 prosent etter årets 9 første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Radio er en av vinnerne og vokser langt mer.

Illustrasjon - Foto: Pixabay.

Tallenes tale fra Mediebarometeret viser en total medieomsetning på 7,29 milliarder NOK etter årets tre første kvartaler.

– Vi registrerer en pen vekst i medieinvesteringene via mediebyråene. Det er gledelig å se at det er positivitet i markedet – og at troen på å investere i reklame i ulike kanaler styrker seg, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu – Harald Eide-Fredriksen – har sett nærmere på nøkkeltallene og situasjonen rundt medieinvesteringene.

– Vi ser en kraftig og gledelig oppgang i september, men samtidig må vi huske på at september i fjor var en nokså svak måned, pluss at når den siste dagen i måneden faller på en mandag så har vi nok også i år fått med oss noen kampanjer som går inn i oktober. Like fullt ligger vi nå på en akkumulert vekst som er i overkant av det de fleste hadde spådd ved inngangen til året, sier Harald Eide-Fredriksen i Dentsu.

En av vinnerne i dette medieåret er kategorien lyd som består av podcast og radio. Denne kategorien har vokst med 17,1 prosent i år.

– Lydmediene fortsetter en imponerende fremgang. Denne mediegruppen vokste med 16% i fjor, og takter mot en tilsvarende økning også i år. Det er verdt å merke seg at det ikke bare er podcast som drar dette lasset, men at tradisjonell radio – distribuert gjennom DAB og internett – i høyeste grad er med på veksten, sier Medie- og forhandlingsdirektør Harald Eide-Fredriksen i Dentsu.

Digitale medier er for lengst blitt den største mediekategorien. Denne kategorien har hatt en oppgang på 4,7 prosent i årets 9 første måneder, nærmere bestemt til 3,26 milliarder NOK.

– Innen digitale medier er det særlig video som er vekstdriveren for tiden. Høy produktutvikling og mer tilgjengelig varelager har ført til en vekst på over 20% hittil i år, sier Harald Eide-Fredriksen.

Tallene kommer fra det nye Mediebarometeret som inneholder tall fra flere mediebyråer samt fordelt på 22 ulike bransjekategorier.

– Det nye Mediebarometeret har enda mer nyttig og relevant informasjon enn før. Vi kommer fremdeles til å publisere noen nøkkeltall, men mer spesifikk og detaljert data selges til kunder som etterspør dette, sier Camilla Gåre.

  • Mer om: Økonomi - Marked

  • Følg oss:     -  RSS:


    Annonse