Radionytt.no: 24.10.24 - Kyrre Dahl
Nsjonal kommersiell radio er den mest lønnsomme mediebransjen i Norge. Det kommer fram i rapporten om Norsk Medieøkonomi som Medietilsynet står bak.
Illustrasjon
Driftsresultatet for kommersiell riksdekkende radio gikk ned til 132 millioner kroner i 2023. Lønnsomheten er likevel fortsatt svært god med en driftsmargin på 21 prosent.
- Nasjonal radio er med god margin de mest lønnsomme mediebedriftene som blir omtalt i denne rapporten, skriver Medietilsynet. Driftsinntektene i nasjonal radio økte noe mindre enn utgiftene i fjor.
De siste årene har driftsmarginen for de nasjonale radiokanalene vært historisk høy, etter at lønnsomheten ble betydelig svekket i forbindelse med overgangen til DAB. Det er P4 som leder an, men også Bauer har hatt positive resultater siden 2020.
De totale reklameinntektene på nasjonal radio var de høyeste noensinne i 2023, med en samlet omsetning på 624 millioner kroner. Det betyr at inntektene har økt med 188 millioner kroner elleer 43 prosent siden bunnåret 2020. Den positive holdningen annonsørene nå har til lyd har imidlertid ikke kommet lokalradioene til gode.
Lønnsomheten til lokalradioene er dramatisk forverret de siste tre årene, og i fjor gikk 66 av 108 virksomheter med driftsunderskudd. Det skriver Medietilsynet i sin rapport. Lokalradioene omsatte totalt for 228 millioner kroner i 2023, 9 millioner kroner eller 3,8 prosent mindre enn i 2022. Årsaken til nedgangen var blant annet reduserte inntekter med 8,5 millioner kroner i en av virksomhetene.
Samlet hadde lokalradioene et driftsunderskudd på 18,2 millioner kroner i 2023. I virksomhetene som leverte årsmelding begge år, var driftsunderskuddet på 17,6 millioner kroner i 2023 mot 23,1 millioner i 2022.