Juleradio litt mindre populært i 2024

07.01.2025 - RADIONYTT.NO - Kyrre Dahl

Egne kanaler for julemusikk er fortsatt god butikk, men oppslutningen om julekanalene var litt mindre i 2024 enn de var året før.


Foto: Peggy Marco/Pixabay

Hvert år lanserer alle de store aktørene, og noen av de mindre aktørene, egne dedikerte kanaler som spiller non stop julemusikk. Dette har vært en kjempesuksess gjennom flere år og i i uke 51 2023 var P7 Klem Julekanalen faktisk litt større enn hovedkanalen til P4-gruppen. Slik gikk det ikke denne gangen.

I uke 51, 2024 hadde P7 Klem (Julekanalen) en oppslutning på 9,5 %, ifølge PPM-målingene som Nielsen gjennomfører. Det er isolert sett gode tall, men året før, i uke 51, 2023, var oppslutningen om julekanalen på hele 11,7 %. Da hadde kanalen P4 "bare" 11,5 %, mens denne julen var P4 med 10,8 % klart større enn P7 på lyttertallene.

Bauers Juleradioen, som på lyttertallene er registert som P24-7 Kos, oppnådde imidlertid nøyaktig samme oppslutning som i fjor. 5,9 % daglig lytting i uke 51, 2024 som i uke 51, 2023, ifølge PPM-tallene fra Nielsen. Samtidig hadde hovedkanalen til Bauer, Radio Norge, en liten oppgang sammenlignet med i fjor men var fortsatt mindre enn sin egen julekanal.

Også NRK merket en liten nedgang i interessen for julemusikk, der NRK Klassisk Jul gikk ned fra 2,1 % i uke 51, 2023 til 1,8 % i uke 51, 2024. Det er likevel en nær dobling av en vanlig uke for NRK Klassisk. NRK Super Jul gikk faktisk litt fram, fra 1,8 i fjor til 1,9 denne julen.

Det kanskje mest interessante av alt er at julekanalene fortsatt har en solid positiv effekt på de totale lyttertallene. I uke 51, 2024 hørte 62,8 % av befolkningen på en eller flere radiokanaler og lyttingen lå over 60 % i uke 48, 49 og 50. Før det lå lyttingen sånn rundt 58 til 59 % hos Nielsen. Samtidig var lyttingen enda høyere i 2023, i uke 51 hørte 63,7 % av alle på radio i Norge.

Det betyr også at uke 51, 2024 var en uke der over 3 millioner nordmenn lyttet på radio. Det var forøvrig en uke der flere av de "vanlige" kanalene økte sin oppslutning, som NRK P1 og NRK P3, P5 Hits og Radio Rock, alle sammenlignet med uka før. Kanskje det betyr at lytterne ble litt lei av julemusikken de siste dagene før julaften?

  • Følg oss på


    Annonse