Radionytt.no: 23.01.25 - Kyrre Dahl
Annonseomsetningen via norske mediebyråer økte med 1,7 prosent i fjor. Det viser tall fra Mediebyråforeningen. Radio var en av vinnerne på reklamemarkedet i 2024.
Illustrasjon - Foto: Pixabay.
Mediebarometeret 2024 viser en oppgang på 170 millioner kroner sammenlignet med 2023, det vil si en oppgang på 1,7 prosent. Det skjer etter et sterkt tredje kvartal. Mediebarometeret viser medieomsetning via norske mediebyråer.
– Totalt endte medieomsetningen i Mediebarometeret på 9,9 milliarder i 2024. Vi har hatt en oppgang i 2024 sammenlignet med 2023, og vi registrerer positive signaler i markedet, forteller daglig leder Camilla Gåre hos Mediebyråforeningen. Resultatet er omtrent som forventet, en svak oppgang.
Den lille veksten kan tilskrives andre halvår, til tross for at det ikke har vært noen stor forløsning i fjerde kvartal. Det meste av veksten kan med andre ord tilskrives tredje kvartal. Dette indikerer at motbakken markedet har vært inne i over en lengre periode, har vist seg å være litt lengre enn først antatt, sier investeringsdirektør Jonas Buskop i Omnicom Media Group.
Buskop konstaterer i en pressemelding at noen mediegrupper har hatt en ekstra sterk vekst i året som nå er tilbakelagt.
– Av de større medietypene er det utendørs og radio som er de største vinnerne prosentuelt med henholdsvis 11 % og 8 % vekst. Den største volumveksten finner vi imidlertid i samlekategorien digitale medier, som vokser med mer enn 4 % og nærmere 200 millioner kroner. Innenfor det digitale er det digital video og sosiale medier som sørger for vekst, med bidrag på henholdsvis 20 % og 8 %, sier Jonas Buskop, som ser positivt på fremtiden.
– Til tross for lavere vekst enn forventet i fjerde kvartal, ser det lysere ut for mediemarkedet i 2025. Dette henger sammen med et mer positivt syn på forbrukerøkonomien i det kommende året. Vi ser allerede tegn på mer aktivitet innenfor kategorier som er mer kapitalintensive, sier Jonas Buskop.