Ny teknologi for PPM-målingene

Radionytt.no - 11.02.2025 - Kyrre Dahl

Norge er det første landet utenfor USA som måler radiolytting med PPM Wearable Meter.


Portable People Meter (PPM) Wearables. Foto: Nielsen

Nielsen kunngjorde i dag at selskapet, på oppdrag fra radiokringkasterne NRK, P4-gruppen (Viaplay Group), og Bauer Media, har gjennomført en vellykket oppgradering av den offisielle radiomålingen i Norge. Overgangen til Nielsens nyeste metertype, PPM Wearable Meter, er nå fullført, og Norge blir dermed det første markedet hvor Nielsen leverer en valutaløsning som er 100 % basert på denne avanserte måleteknologien.

Siden 2019 har Nielsen målt radiolytting i Norge med et panel bestående av 2000 personer. I januar 2023 startet implementeringen av PPM Wearables, en oppgradert versjon av det tidligere PPM -målemeteret. Den nye enheten er mindre, mer brukervennlig og lettere å bære enn sin forgjenger. Overgangen ble fullført i desember 2024, noe som gjør Norge til det første landet utenfor USA som benytter Nielsens nyeste bærbare teknologi som grunnlag for de offisielle nasjonale radiotallene.

PPM Wearables er designet for å økt brukervennlighet, og tester i både Norge og USA har vist at panelet opplever den nye enheten som mer praktisk og komfortabel å bære. Dette forventes å bidra til økt bruk av målemeteret, noe som igjen styrker datagrunnlaget for målingen. I tillegg har Nielsen nylig utviklet en maskinlæringsmodell som hensyntar lytting med hodetelefoner, som totalt sett gir en mer presis representasjon av radiolyttermønstre i Norge.

Heidi Thomassen, analysesjef i Bauer Media og leder av styringskomiteen kommenterer: "Overgangen til PPM Wearables har så langt ført til økt bruk av målemeteret, noe som bidrar til en mer presis måling av radiolytting i Norge. Et tett samarbeid med Nielsen er avgjørende for å sikre at målingen holder tritt med de raske endringene i medielandskapet, og at vi opprettholder en robust og pålitelig valuta for radio."

Ragnhild Herlofsen, leder for Nielsen i Norge, tilføyer: “At Norge er det første markedet som etablerer en nasjonal radiovaluta basert utelukkende på PPM Wearables er en anerkjennelse av kundene våre, NRK, P4-gruppen (Viaplay Group) og Bauer Media. Oppgraderingen av måleteknologien styrker grunnlaget for lytteradferdsanalyser og annonsekjøp, og befester samtidig Norges posisjon som et foregangsland innen avansert mediebruksmåling.”

Radiomålingen er utviklet for å gi et representativt bilde av radiolytting blant personer fra 10 år og oppover i private husholdninger i Norge. Målingen omfatter både redaksjonelt og kommersielt innhold på tvers av ulike distribusjonsplattformer og enheter. Med mer enn 75 års global erfaring innen radiomåling fortsetter Nielsen å drive bransjen fremover med innovativ teknologi og ledende ekspertise.

  • Mer om: Diverse - alle saker - Følg oss: på  

    Annonse