Fullfører oppkjøpet av Podme

Radionytt.no - 06.03.2025 - Kyrre Dahl

Schibsted Media øker sitt eierskap i strømmetjenesten og podkastprodusenten Podme ved å kjøpe ut de gjenværende minoritetseierne.


Foto: Kilian Munch / Schibsted Media

Schibsted gjorde sin første investering i Podme i 2019 og økte to år senere sin eierandel til 91 prosent. Nå velger partene å fullføre oppkjøpet ved at Schibsted Media kjøper minoritetseiernes gjenværende andeler i selskapet, går det fram av en pressemelding.

– Vi er glade for å ha nådd denne milepælen. Dette hadde ikke vært mulig uten grunnleggerne Johan Strömberg og Niklas Julin, som har vært avgjørende for å bygge et fantastisk selskap. De siste årene har Podme vokst til å bli en ledende aktør innen premium-podkaster i Sverige, Norge og Finland, sier Per Håkon Fasting, Chief Revenue Officer (CRO) i Schibsted Media og styreleder i Podme.

I løpet av perioden med felles eierskap, hvor Johan Strömberg i mange år var administrerende direktør og Niklas Julin var utviklingssjef, har alle parter bidratt til å bygge et sterkt selskap. Forholdet har vært preget av gjensidig respekt og stor tillit.

– Sammen med grunnleggerne har vi ikke bare styrket Podmes posisjon, vi har også lagt grunnlaget for fremtidig ekspansjon. Dette gjør at vi nå kan ta det neste steget i oppkjøpet, fullføre det og kjøpe ut de gjenværende minoritetseierne – akkurat slik planen var fra starten, sier Per Håkon Fasting.

– Å se hvordan Podme har vokst til å bli en ledende aktør innen premium-podkaster i Norden, er noe vi er utrolig stolte av. Det har vært en fantastisk reise, og vi er dypt takknemlige for samarbeidet med Schibsted Media, alle de engasjerte podkastskaperne og våre lojale lyttere. Fremfor alt vil vi hylle våre fantastiske kollegaer. Deres engasjement og harde arbeid har vært avgjørende for suksessen vi ser i dag. Nå ser vi fram til å følge Podmes videre utvikling og ekspansjon under Schibsted Medias ledelse, sier Johan Strömberg og Niklas Julin i en felles uttalelse.

Ved at Podme nå blir et heleid selskap i Schibsted Media, styrkes integrasjonen med konsernet. Dette åpner for flere potensielle samarbeid fremover – både når det gjelder innhold og innen produkt- og teknikkutvikling. Samtidig vil Podme fortsette å følge den vedtatte strategien og vekstplanen, med mål om å styrke sin posisjon ytterligere i markedet, samtidig som selskapet arbeider for å oppnå lønnsomhet.

  • Mer om: Diverse - alle saker - Følg oss: på  

    Annonse