Radionytt.no: 20.03.25 - Kyrre Dahl
Mediebyråforeningen har offentligjort årets første mediebarometer som har dårlige nyheter for radiobransjen. Men, ekspertene er likevel optimister for 2025 som helhet.
Illustrasjon - Foto: Pixabay.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en oppgang på 7,5 prosent i medieinvesteringene så langt i 2025, sammenlignet med samme periode i fjor. Det tilsvarer en økning på 100 millioner kroner.
– Dette er en svært positiv utvikling og gir oss en god start på året. Etter en krevende inngang på fjoråret er det oppløftende å se at vi nå er i en positiv trend, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en pressemelding.
Jarle Thalberg, forhandlingsdirektør i GroupM, kommenterer starten på året og peker på at veksten er i tråd med forventningene:
– Året har startet veldig sterkt, og det er som forventet etter en svak inngang på fjoråret. En økning på 7,5 prosent de første månedene gir en solid start. 2024 ble betydelig bedre utover året, så det forventes at veksten vil avta noe fremover. Likevel er dette en veldig god start på 2025, og alt tyder på at vi vil se videre vekst gjennom året, sier Thalberg.
Utendørsannonsering har hatt en markant vekst på 32,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Utendørs har hatt en ekstremt sterk start på året. Det skyldes både at utendørs gjør det veldig bra generelt og at vi ser at de tar en stadig større andel av annonsørenes medieinvesteringer. At veksten er så høy som 32,6 prosent skyldes nok delvis effekten av Sporveiskontrakten som ble skiftet fra Clear Channel til JCDecaux i fjor, og at det nå er kommet på plass, sier Thalberg.
Radio er den eneste mediekanalen som viser nedgang så langt i år.
– Radio har hatt noen veldig gode år med sterk vekst, så det er ikke overraskende at det nå skjer en liten korreksjon. Det er forventet at radio vil hente seg inn utover året og ende med positiv vekst for året som helhet, sier Thalberg.
Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto innrykket medieomsetning (etter rabatter, men før eventuelle provisjoner).
Annonse