Den digitale radiokanalen NRK Klassisk blir ny 4. november. Flere timer daglige direktesendinger, kjente gjesteprogramledere og endret musikkprofil er nøkkelord for å nå ut til flere lyttere.
– Vi ønsker å gjøre radioen litt vakrere. Klassisk musikk består av noen enestående perler som kan vekke like sterke følelser i dag som for over hundre år siden. Selv om man ikke har forkunnskaper er det noe ved disse udødelige klassikerne som har gått rett inn i folks hjerter til alle tider, sier kanalsjef for NRK Klassisk, Ragnhild Veire.
Endrer musikkprofil
De beste og mest kjente perlene fra de fire siste århundrer vil dominere lydbildet på NRK Klassisk. Kanalen vil også løfte frem norsk musikk og de fremste norske klassiske utøverne. – Vi har jobbet mye med musikkprofilen, og brukt tid på å undersøke hva ved den klassiske musikken, som har verdi for publikum. Gjenkjennelse er viktig for mange, som for eksempel Mozarts Tryllefløyten og Vivaldis fire årstider, men publikum etterspør også et bredt spekter av filmmusikk og barokkmusikk, sier Veire
Kjente gjesteprogramledere
I tillegg til flere timer daglige direktesendinger med programledere, samt spesialprogram med opera og filmmusikk, vil kjente personer presentere sine klassiskfavoritter seks dager i uka. For eksempel Jenny Jensen, Frithjof Jacobsen, Per Sundnes og Tord Gustavsen, men også kjente musikknavn som Arve Tellefsen, Didrik Solli-Tangen, Per Boye Hansen og andre nøkkelpersoner i norsk musikkliv.
Fra venstre Mari Lunnan, Eirik Os Simonsen og Marianne Siebke.
Foto: Ole Kaland/NRK
Nye programflater fra og med 4. november:
Formiddagsmusikk, man – søn kl. 09 – 12. Programleder: Mari Lunnan
Midt i musikken, man – fre kl. 14 – 17. Programleder: Eirik Os Simonsen.
Filmmusikk, ons kl. 17 – 19. Programleder: Wolfgang Wee
Operafavoritter, tir kl. 18 – 19. Programleder: Eivind Bøksle
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt