Mens bilbransjen i Norge vil utsette slukkingen av FM-båndet, av bekymring for at for få biler har DAB,
registerer man i Storbritannia nå en kraftig økning i biler med DAB+radio som standard. I 2010 var andelen bare 3,6 prosent. I mars i år viste tallene 55 % prosent, i
følge CAP / SMMT.
Ifølge The society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) er var det i mars 2014 464. 824 nyregistrerte biler
med digitalradio som standard. I følge foreningen er veksten den høyeste på et tiår.
- Jeg er glad for å kunngjøre at vi nettopp har fått bekreftet at 55 % av nye biler nå kommer med digital radio som standard.
Det er gode nyheter og utmerket fremgang, sier Ed Vaizey, minister for kultur, kommunikasjon og kreative bransjer i en
pressemelding.
- Vi er glade for at enda flere bilførere vil være i stand til å lytte til våre digitalstasjoner mens de er på farten,
sier Helen Boaden, direktør for BBC Radio.
Nye bildata fra april viser at ledende bilprodusenter som Vauxhall og Mercedes har gjort betydelige økninger til 60 % av bilene med digital radio som standard, mens de tyske merkene BMW (100 %), VW (89 %) og Audi (88 %) har nesten full dekning i sine biler. Markedsleder Ford passer nå 77 % av nye modeller med digital radio som standard .
I følge bransjeforeningen Digital Radio UK kan de fleste bilforhandlere og ledende bilradio detaljister som Halfords konvertere eksisterende biler til digital radio.
Vi har nå nådd et viktig vippepunkt med 55 % av nye biler har digitalradio som standard. Førere forventer nå digital radio og liker valgene de har fått og vil ikke gå tilbake til analog radio, sier Ford Ennals, administrerende direktør i Digital Radio UK.
Ifølge Rajars måling fra første kvartal 2014 er det 21,4 % av all radiolytting som finner sted i bilen.
Rajar utfører de offisielle lyttermålingene for britisk radio.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt