De fleste fagfolk sverger til prinsippet om at morgenshowet skal lages for travle mennesker som er på vei til jobb og at man derfor
må ha korte segmenter og innhold som er enkelt og kjapt å fordøye. Det er ikke nødvendigvis riktig, viser en ny analyse fra danske Radioanalyzer:
"For kun halvdelen af Skandinaviske morgen-lyttere forlader deres eget hjem i løbet af
morgenshowet. Og i tidsrummet mellem 6 og 9 er hjemme-lytterne i så kraftigt overtal, at radiofladen burde være bygget til dem.", går det fram av analysen.
Radioanalyzer har gjennomgått millioner av lytterbevegelser fra de offisielle skandinaviske PPM-målingene og har utgitt sin analyse i
den ferske rapporten: "2014 Autumn Analysis - Mythbusting the airwaves"
Analysen viser også at fortolkningen av lytternes forbruksrytme kan spille inn på maktbalansen mellom de kommersielle radioene og Public Service-kanalene i Skandinavia:
"Public service radioerne afviger mere fra den klassiske model, hvor man bygger et show man kan
tage med sig i bilen, end de kommercielle kanaler gør. Med mindre trafik, men flere nyheder, færre
hurtige underholdningsfix og mere dybde. Og det virker tilsyneladende, for morgenfladen er den klart
stærkeste hos public service radioerne.", skriver Radioanalyzer.
Det er omvendt på ettermiddagen, da er de kommersielle stasjonene sterkest, noe som kan skylde at det høyere tempoet passer bedre
til lytternes radiovaner på denne tiden av døgnet, er en konklusjon i analysen.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt