Radioen er det mediet som når ut til det største publikumet globalt. UNESCO har gjort 13. februar til radioens dag, i år er ungdom og radio tema.
Det er en dag for å feire radioen, for å sikre ytringsfrihet, tilgang til informasjon for alle og for å bedre internasjonalt samarbeid mellom kringkastere, går det fram av en pressemelding fra FN-sambandet.
- Radioen utvikler seg i den digitale tidsalderen og er fortsatt det mediet som når breiest ut i verden, sier Rune Arctander, assisterende generalsekretær i FN-sambandet.
I år løfter UNESCO opp ungdom og radio som tema for Verdens radiodag: - Radioen er en medieteknologi som når ut til mennesker i land med en spesielt ung befolkning. 52 % av verdens befolkning er under 30 år, og 90 % av disse bor i utviklingsland, sier Arctander.
3 av 4 bønder i Afrika har tilgang til radio, men bare 3 av 100 har tilgang til PC. Radioen er globalt det mest tilgjengelige mediet, og når ut til alle verdens hjørner.
I en krisesituasjon eller ved en naturkatastrofer når alt annet bryter ned er radioen det mediet som når ut med informasjon og kan derfor redde liv.
- Den fjerde årlige radiodagen fokuserer på unge kvinner og menn. UNESCO ber om at generasjonen under 30 år inkluderes i verdens sosiale utvikling. Og radioen er et viktig middel for å nå denne generasjonen unge mennesker, sier Irina Bokova, generaldirektør i UNESCO.
Globalt har internettradio økt sin omsetning med hele 2850 prosent fra 2003.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt