Det blåser motvind for DAB i Danmark om dagen. Alle de store radioaktørene har utrykt skepsis til å gå over til DAB som eneste distribusjonsform og
myndighetene har allerede utsatt tildelingen av den tredje DAB-blokken, som skulle gi mange regionale digitalradioer.
Nå har kulturmyndighetene i Danmark, Kulturstyrelsen, også kansellert et anbud i millionklassen, som skulle informere danskene om overgangen fra FM til DAB. Årsaken oppgis å være politiske, da
kulturstyrelsen peker på at det i anbudsdokumentene står at det anses som saklig grunn dersom man politisk bestemmer seg for å utsette eller oppgi prosjektet:
"Ordregiver forbeholder sig ret til, indtil udbudsforretningen er afsluttet med endelig indgåelse af kontrakt, at annullere
udbuddet og herefter eventuelt gennemføre nyt udbud, såfremt der foreligger en ikke usaglig begrundelse for at annullere udbuddet.
Det betragtes som en saglig begrundelse, såfremt det politisk besluttes at udskyde projektet delvist eller såfremt det
politisk besluttes helt at opgive projektet." går det fram av en pressemelding.
Det kommer videre fram at partiene bak medieavtalen som skulle gi digital radioovergang i Danmark, nå har inngått en
tilleggsavtale som bare kan forstås at slukkingen av FM i Danmark utsettes:
"Begrundelsen for annulleringen af udbuddet er, at det forventes, at der af partierne bag medieaftalen for 2015-2018 vil blive
indgået en tillægsaftale om digital radio, som indebærer, at informationskampagnen ikke kan gennemføres på de i udbudsmaterialet forudsatte vilkår. "
Tidligere denne måneden ble det kjent at den danske kulturministeren selv ba om at tildelingen av DAB-blokk 3 skulle utsettes.
Det var snakk om er 12 regionale områder som skulle vært tildelt 1. april. Det var ikke mangel på søkere, totalt 27 forskjellige
selskaper hadde søkt på totalt 90 sendetillatelser.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt