Det er umulig å sitte på Next Radio i London uten å bli veldig inspirert til å lage radio. I løpet av 8 timer i går
ble vi servert nærmere 30 forskjellige innspill fra radiopersoner over hele verden. Bredden var stor, det gikk både på
programledelse, produsentrolle og inntekter i fremtiden. Det var mye fokus på hva man kan gjøre online og lite fokus på DAB.
Next Radio er en konferanse utviklet av de britiske radio-ekspertene James Cridland og Matt Deegan. Den skiller seg ut fra andre konferanser ved at
alle foredrag er korte, helt ned mot 9 minutter. Det er ingen debatter og foredragene kommer som perler på en snor. Poenget er å finne ut hva som er "next for radio".
- Ideen til NextRadio kom for fem år siden da jeg og Matt Deegan satt på en pub etter en radiokonferanse, forteller Cridland. - Vi snakket om at hvis vi skulle lage
en radiokonferanse den ville ikke være slik, den ville være slik, forklarer Cridland om opprinnelsen for NextRadio, som i sitt femte år er større enn noensinne. 250 deltagere fra
hele verden var påmeldt, men ikke overraskende et stort flertall av dem var fra Storbritannia.
- Hensikten er å lage en idè-konferanse som er annerledes, der man ikke har lov til å ha på seg dress og det er ingen paneldebatter, forklarer Cridland til radionytt.no.
- Det er alltid noe på en konferanse som er kjedelig, men det er alltid noe man vil lære mer om, her får man alt på en dag, forteller Cridland (på bildet nedenfor introduserer han Clare Bowen fra Radiocentre).
Det første bildet er fra en sesjon om Sierra Leone: "the place where radio saves life", hvor vi fikk høre om et radioprosjekt som henvender seg til barn i ebola-rammede områder i Sierra Leone.
Der bruker man blant annet barn som programleder og reportere for å nå barn og andre med livsviktig informasjon.
I ett av de første foredragene denne dagen var temaet: hva gjør man hvis lytteren virkelig hater DJ Bobo. Vi fikk høre at sveitsisk radio har utviklet et system som gjør at lytterne faktisk slipper å høre sanger de virkelig ikke vil høre.
Kanskje det mest orginale innspillet kom fra Rupert Brun og handlet om binaural sound. Dette er lyd som høres eksakt ut som du vil høre om du f.eks er på en konsert. Det krever en del dataprosessering, men i våre
dager kan mobilen faktisk gjøre dette og gi lytterne en helt ny lydopplevelse, fortalte Brun.
Vi fikk også høre flere foredrag om programledelse, høre fra noen som har lykkes med sitt morgenshow og hvordan man skal coache et team til å bli bedre. Alt presentert i kortform.
Det var mye fokus på hva man gjøre online og ikke minst i sosiale medier. Et av foredragene gikk direkte på virale videoer fra radiostasjoner. Der kom det fram at det er vanskelig å vite hva som slår an, og at videoene
ikke altid brukes som man tror. Et annet foredrag gikk mer på at radio tross alt lager mye lyd og bør dele dette selv på sosiale medier. Alle var enige om at det er viktig å ha en strategi for sosiale medier.
Radionytt.no traff også på noen nordmenn under Next Radio. - Jeg liker spesiellt formatet. Det å sitte en dag med mange korte inputs som er nogenlunde konkrete på en idè gjør at jeg har vært her de siste årene,
forteller Rune Hafskjær fra P4. - Litt færre sjefer og litt flere fotfolk gjør at det er mye trøkk og engasjement i det som legges fram, sier Rolf Brandrud fra NRK ( og Radiodays Europe )
På hjemmesidene til Next Radio kan du se videoer av alle foredragene, både fra i år og fra tidligere år! Les mer om dette på: nextrad.io Det blir flere saker fra Nextradio på radionytt.no de nærmeste ukene!
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt