Omsetningen av radioreklame falt med 19,6 prosent i januar og februar 2019, sammenlignet med samme periode i fjor.
Det viser ferske tall fra Mediebyråforeningen.
Dette kommer etter at radioreklame falt stort i 2018 som følge av slukkingen av de nasjoanle FM-kanalene i 2017.
I fjor kuttet mediebyråeene sine reklamekjøp på radio med 10,7 prosent, fra 426 til 380 millioner, melder Kampanje.
Medieanalytiker Arne-Inge Christophersen mener nedgangen på radio kan tilskrives en rekke hendelser, ikke minst overgangen fra FM til Dab,
påfølgende negative medieoppslag, og prisveksten på radioreklame. På den annen side mener at radio er et godt kjøp:
- Men status er at radio er en av få massekommunikasjonskanaler som gir en viss dekning. Jeg tror at
dette er en god tid for å gjøre gode og effektive radiokjøp, for kommunikasjons- og reaksjonsegenskapene
har nok ikke endret seg mye for kanalen, sier Christophersen til Kampanje.
Det er en radiokanal som klart skiller seg ut positivt og det er Radio Metro, som fortsatt er på FM over store deler av landet.
Metro-gruppen har en vekst på hele 50,5 % i årets to første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor.
- Den negative utviklingen i radioomsetningen er selvsagt trist lesing for oss som bryr oss om bransjen.
Samtidig mener jeg at dette er et svært godt bevis på at slukkingen av det nasjonale FM-nettet var en helt
håpløs kommersiell beslutning, sier salgsdirektør i Radio Metro, Hilde Apneseth, til Kampanje.
I motsetning til i Norge hvor omsetningen falt i fjor, går svensk kommersiell radio så det suser. Mediebyråene i Sverige økte sin formidling av radioreklame med 22,4 % i 2018, viser ferske tall.
i Svenske kronor var økningen på 108 millioner til totalt 589 millioner kr for hele året. Svenskekrona er i dag verdt rundt 95 % av den norske krona. Det betyr at radio var mediet som hadde den beste utviklingen av alle medier.
Årsakene til at det er så stor forskjell mellom Sverige og Norge kan være sammensatt, men den mest åpenbare forskjellen er at man i Sverige i 2018 satset på utvide tilbudet på FM.
Radionytt.no samler ikke inn informasjon, med unntak av nyhetsbrev som krever aktiv innmelding, se nedenfor. Radionytt.no bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Kontakt